Brev
Veninder
Kære brevkasse
I det her brev klader vi min veninde for “m”
Så… Mig og min bff har været venner i omkring nu 9 år og vi har været uadskillelige. Vi har haft vores oppe og nede turer og har altid fundet løsninger på vores problemer. Det skal lige siges at vi begge er 14 år. Men her for nyligt skrev min veninde og jeg citerer (vi kalder mig for z) “Z JEG JAR GJORT NLGET VIRKELIGT DUMT” jeg skrev sp at hun skulle ringe. Da hun sæ ringede startede hun ud med at sige at jeg ikke må blive sur eller skuffet jeg sagde okay og sagde hun skulle fortælle hvad der skete hun sagde så at hun ikke var jomfrue mere, og jeg kunne ikke komme på noget at sige og sagde at det var klamt og hun kun er (undskyld mit sprog) fucking 14 år. Jeg ved selvfølgelig godt at man skal være 15 for at være buksemyndig? Og at der kun er 1 år til hun er det men, der kan ske mangen ting på det år og jeg kan bare slet ikke støtte hende i at hun har haft sex og jeg har tænkt på alt. I hele 2018 har jeg været i tvivl med vores venskab da hun har ændret sig fuldstændig og at hun ikke ligner den jeg plejer at elske. Jeg vil selvfølgelig ikke være ond men kan rigtig lade vær men hun ligner lidt en billig luder (virkelig undskyld sproget) og jeg ved seriøst ikke hvad jeg skal gøre. Jeg prøvede at løsne trådene imellem os men det har bare ikke virket og har overvejet at “slå op” med hende.
Hun er heller aldrig i skole, hun drikker sig fuld 24/7 og ryger sindsygt meget og jeg holder ikke til det mere!
I starten i 2018 skulle hun flytte skole, inden hun flyttede var hun den jeg elskede men da hun sp efter 3 måneder kom tilbage var hun helt anderledes….. Hun kommer heller ikke til min fødselsdag og det gør mig ret ked af det…
Så hvis i vil og kan så pleaseeeee hjælp mig! Skal jeg “slå op” med hende eller fortsætte?
Hilsen
En 14 årig pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Hvor er det godt du skriver til os. Vi vil gerne hjælpe dig så godt vi kan. Men det er dig selv, der i den sidste ende skal mærke efter hvad DU har lyst til.
I har været veninder i 9 år. Det er mange år og det kan ikke undgås, at man i et venskab udvikler sig. Nogle gange vokser man med hinanden og andre gange vokser man hver sin vej. Det virker til, at I muligvis er vokset hver jeres vej. Du nævner, at du har brugt hele 2018 på at være i tvivl om jeres venskab, og at du har prøvet at løse trådene mellem jer. Det lyder virkelig som om, at du har gjort en indsats. Spørgsmålet er nu, om du har lyst til at bruge mere energi på jeres venskab?
Din veninde M har nu haft sex, og du skriver, at du ikke vil støtte hende. Det er fuldt ud din beslutning. Men jeg kom til at tænke på, at det måske netop er støtte og samtale med dig, hun har brug for lige nu? Hvis du har mod på det, så tænker jeg, at du skal prøve at tale med hende. Fortæl hende, at du har været bekymret for hende siden hendes skoleskift. I samme anledning kunne du også nævne, at du bliver ked af det, når hun ikke kommer til din fødselsdag.
Hvis det er svært for dig at sige, så kunne en mulighed være at skrive et brev.
Dette link kan måske hjælpe dig på vej: https://bornetelefonen.dk/skriv-2/
Et venskab skal give energi, og du bør ikke tvivle for længe på jeres venskab. Jeg vil derfor råde dig til at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig. Giver hun dig energi? Glæde eller bekymringer? Prøv og overvej det det næste stykke tid inden du træffer din beslutning.
Jeg håber du kunne bruge svaret. Du er altid velkommen til at kontakte os igen.
Kram fra Børnetelefonen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.