Venindens problem med vrede!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev til brevkassen, det er godt du skriver herind til, for at hjælpe dig og din veninde. Hun er heldig, at hun har sådan en god veninde, der gerne vil hjælpe med at bevare venskabet.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er ok, at hun hidser sig så meget op. Men nogen gange reagerer mennesker nemlig anderledes på beskeder, end det egentligt var meningen. Fx når man spørger om at hidse sig ned, så kan det nærmest gøre det hele endnu værre. Måske fordi, det lige netop er svært af hidse sig ned og samtidig det man ønsker at kunne. Det er noget som gælder både voksne og børn, og er helt almindelig også uden at man tænker over det. Måske oplever din veninde det, som om du vil ”opdrage på hende” eller noget i den retning, også selv om det ikke er din mening.
Hvordan mon du selv ville opleve det, hvis en eller anden kom og sagde du skulle hidse dig ned, hvis du ikke selv syntes du var hidsig? Kan det være muligt, at du i stedet fortæller, hvordan du oplever jeres samtaler eller diskussioner? Kan du eksempelvis sige ”-du gør mig ked af det, når du…”, eller ”når du siger tingene på den både, føler jeg….”  eller "jeg synes det er svært at snakke godt sammen nu, så lad os tage en pause til at tænke" Det kan også være du selv har nogle lignende ideer, der passer bedre til dig. Samtidig vil det også være godt, at din veninder lære at tæmme temperamentet - fx ved at tælle til 10 stille og roligt inden i, og få vejrtrækningen i ro samtidig med... - det kan være at hun har brug for at gå væk og finde roen og snakke videre bagefter?
Det kan også være en ide for dig, at bede om hjælp ved en voksen. Hvis nu du og din veninde går på samme skole, kan en af jeres lærere måske lytte til jer begge to. På den måde kan I få hjælp til ”at styre” samtalen, sådan at I begge to kan tale på skift om, hvad det er der sker, når du oplever din veninde blive hidsig.
Du omtaler selv pubertet som en mulig grund, og du har helt ret i, at mange unge oplever, at de ændrer sig i den periode. De kan opleve deres følelser svinger fra vildt glad, til trist og tilbage igen, inden for ganske kort tid. Derfor kan der også let være dage med større hidsighed fra din veninde, og hvis du så er mere følsom end du plejer at være, kan det gå galt når I taler sammen. Netop derfor, kan det være en god ide at får snakket om det også omkring følelserne der svinger, og også med voksenhjælp til at guide jer i, hvordan I får det bedst med hinanden. Hvis I ikke har lyst at tale med en af lærerne, er det så en ide at tale med skolens sundhedsplejerske og måske få et par gode råd af hende.

Måske kan sundhedsplejersken komme ned i jeres klasse og fortælle om puberteten og de ændringer der kommer, og hvad det betyder for jer hver og for jeres måder at være sammen. Mon det vil være muligt at spørge sundhedsplejersken eller kan dine forældre spørge sundhedsplejersken eller din lærer om det?
Du er også meget velkommen til, at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver herinde.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.