Brev
Veninde tager på sig selv
Hej!
Jeg er en pige på 12 år, jeg har tidligere været veninder med en pige men stoppede interessen.
Nu er jeg begyndt at tale med hende igen, men engang da jeg var hjemme hos hende tog hun hånden ned i hendes under bukser og rørte lidt dernede og så er det som om hun bare vil røre mig bagefter.
Siden da er hun begyndt at gøre det i offentligheden b.l.a. i klassen, i frikvarteret ude i skolegården og på en rasturan. når hun gør det lades jeg som om jeg ikke ser det, men mest af alt har jeg bare lyst til at sige “****** hvorfor gør du det der? og hvorfor i offentligheden?”
De andre piger må også havde opdaget det, men jeg tør ikke sige noget til dem og måske synes de det er normalt jeg ved jo ikke hvad de tænker.
Please hjælp mig jeg ved virkelig ikke om jeg kan være nærheden af hende mere! hvad skal jeg dog gøre?
Hilsen pigen
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev, hvor du skriver om en veninde, du har. Hun rører meget ved sig selv og prøver også at få dig til at røre ved dig selv og ved hende. Som jeg læser det, du skriver, så kan jeg godt forstå, hvis du føler dig pinlig og flov, for det er da også meget grænseoverskridende, det hun gør.
For det første tænker jeg, at du nok er nødt til at sige det til hende... Fortæl hende, at det er meget ubehageligt, det hun gør, og at du ikke vil have det. Tror du, du vil kunne det?
Du bestemmer selvfølgelig over din egen krop, og hvis du siger nej, så skal og må hun respektere det. Du bestemmer også selv, hvad du vil gøre, og det er ikke ok, hvis hun presser dig til at røre ved hende eller ved dig selv. Så er det i orden, hvis du siger nej, for det vil du ikke.
For det andet, tænker jeg ikke, at der er nogen, der synes det er normalt og ok, det hun gør ved sig selv og ved dig. Måske tænker de andre piger, som du gør, men synes, det er så pinligt og grænseoverskridende, at de ikke kan få sig selv til at sige noget? Tror du ikke, det er derfor, de ikke reagerer?
For det tredje tænker jeg, at det også vil være en hjælp for hende at få at vide, at det kan virke sådan på jer, for hvis hun fortsætter med den adfærd, så tror jeg, mange mennesker vil vende hende ryggen.
Hvis du gerne vil have lidt mere hjælp til, hvordan du kan sige det til hende, så vil jeg forslå dig at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver der. Rådgiveren kan spørge lidt mere ind til, hvad der sker, og sammen kan I finde frem til nogle måder, du kan få det sagt på. Nummeret er 116 111, og det er gratis at ringe.
Held og lykke og mange hilsner, BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.