veninde svigter

Hvad skal jeg gøre

min bedste veninde svigter mig.

Hun udnytter andre

altså så er hun bf med en så en anden.

Jeg er der selv altid for hende.

Hele hendes familie afviser min familie da vi altid kom til hinandens fødselsdage ovs.

Vi bliver aldrig Iinviteret mere.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev omkring at din veninden svigter dig, og at hele hendes familie afviser din familie. Jeg kan godt forstå, du føler dig svigtet, for det virker som om, du ikke har fået at vide, hvorfor din veninde ikke taler med dig mere..? Du skriver, at du altid selv er der for hende, så det virker som om, du gør dit bedste for at være en god ven. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er rart.

Det kunne godt lyde lidt som om, din veninde ikke rigtig har det så godt, siden hun skifter veninder tit. Kunne det tænkes, at hun har nogle problemer? Jeg tænker, at det vil være godt for dig at snakke med hende for at finde frem til, om du skal satse på hende som veninde eller ej. Jeg synes, det er vigtigt, at du også passer på dig selv, derfor vil det være en god ide at finde frem til, om hun vil eller ikke vil være ven med dig mere, eller om der er noget andet galt.

Måske er det ikke så nemt at komme til at snakke med hende, hvis hun lige nu er bedste veninde med en anden, men kunne du måske alligevel finde på en undskyldning for at få hende på to-mands-hånd? Det kan være en kop te hos dig eller hende måske, for jeg tror, det vil være godt, hvis det ikke er i skolen. Du kan eventuelt fortælle hende, at du savner hende, og at du savner den tid, hvor I var gode veninder. Du kan måske spørge hende, om hun har det godt, og om hun har det godt hjemme...

Du skriver, at før i tiden kom jeres familier hos hinanden, når der var fødselsdage, og det gør I ikke mere. Måske bliver det anderledes igen, hvis I bliver venner igen. Måske kan det være, at din venindes mor eller far er blevet forvirrede over, at I ikke er venner mere og derfor ikke vil blande sig i jeres venskab, derfor vil de heller ikke invitere jer mere. Kan det hænge sådan sammen, tror du?

Jeg håber, du finder frem til en måde at få snakket med hende på, så du kan finde ud af, hvordan I kommer videre.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.