Brev
Veninde stjæleren
Jeg har haft i lang tid en veninde vi var så tætte, men så kom der en pige vi kalder hende A, men A hun begyndte at stjæle min veninde.
Da der endelig kom en ny pige i klassen som jeg var blevet rigtigt gode venner med, så skulle A selvfølglig komme og stjæle min nye veninde.
Havd skal jeg gøre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Puha, det lyder ikke rart for dig, at du føler du er ved at miste to veninder på så kort tid. Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig irriteret eller ked af det.
Det kan bare føles så hårdt, når man frygter, at miste en god ven. Så dine følelser er helt okay og forståelige.
Vidste du, at man faktisk godt kan opleve jalousi i venskaber? Lidt på samme måde, som man også kan med en, man er kærester med. Det kan måske lyde lidt skørt. Men jalousi handler jo ofte om, at man er bange for at miste en man holder af til en anden.
Jeg tænker lidt, om det mon ikke kunne være sådan, du har det lige nu?
Det kan føles rigtig hårdt, at du ikke længere er din venindes nummer et. Eller at du skal dele hendes opmærksomhed med en anden. Og det forstår jeg godt!
Begge dine veninder har jo lov til selv at vælge, hvem de er venner med. Derfor kan det også svært at stille noget op med, at A er blevet tæt med dem begge.
Det du selv kan gøre, er at fortælle dine  veninder, at du savner at bruge tid med dem. Måske kan du med tiden også vænne dig til, at A er med nogle gange? Det kan du jo også sige til dine veninder, hvis det er sådan, du har det.
Det er selvfølgelig ikke helt det samme som før. Og det kan godt være svært at vænne sig til. Men måske kunne der godt være plads til både dig og A i dine veninders liv? Hvad tænker du mon om det?
Jeg forestiller mig, at du måske havde håbet på et andet svar, der måske kunne ændre A’s rolle i det her. Grunden til, at jeg ikke har givet dig det er, at du desværre ikke kan vælge dine veninders venner. Heller ikke selvom det kan føles helt forkert det hele.
Det er helt okay, hvis det tager tid for dig at acceptere A i dine venskaber. Du behøver jo heller ikke, at være tæt med hende, hvis du ikke har lyst til det.
Men det kan måske hjælpe dig til, at holde fast på de veninder. Jeg kan jo høre, at du er rigtig glad for dem. Giver det mon mening?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at få snakket med dine veninder lidt mere igen. Og måske er der brug for at en voksen, som kender jer, får en snak med jer sammen?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen