Veninde stjæler

Jeg og en af mine andre venner har lagt mæle til at vores veninde tager tit ting fra os, det startede i januar sidste år, men vi har ikke sagt noget endu fordi det ikke var noget særligt hun stjal.

Men ny er hun begyndt at tage vores tøj og ting vi faktisk bruger. Vi har set flere af vores ting hos hende før men jeg tænker bare vis vi konfrontere hende med det ville hun nægte at have gjort det, men det er begyndt og være pænt irriterende.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt se, det er en svær situation at stå i.

Allerførst må jeg sige, at du virker som en rigtig god veninde. Jeres veninde har taget småting fra jer i ret lang tid, og I har endnu ikke snakket med hende om det, fordi det ikke var noget særligt, hun stjal.

Det fortæller mig, at I virkelig prøver at passe på jeres veninde – og ikke vil gøre hende ked af det ved at konfrontere hende. Det er virkelig sødt af jer.

Men nu kan I mærke, at I snart ikke kan klare det mere. Hun tager jeres tøj og ting, som I bruger. Jeg kan sagtens forstå, at det er virkelig irriterende – og at I gerne vil have, det skal stoppe.

Det er sådan, at nogle mennesker har svært ved at lade være med at tage ting. Det behøver slet ikke at være fordi, de gerne vil stjæle eller såre andre – de kan bare ikke lade være. Sådan noget kaldes “Kleptomani.”

Jeg er ikke læge og kan ikke sige, om jeres veninde har kleptomani. Men hvis I ved, at der er noget, som hedder kleptomani, så kan det måske være en måde at forstå, hvorfor hun gør det.

Som du selv beskriver, så har det ikke været noget særligt, din veninde har taget fra jer. Sådan er det tit, hvis man har en trang til at tage ting; det er sjældent noget særligt, man tager, og man skal tit slet ikke bruge den ting, man tager, til noget.

Det kan være rigtig svært at stoppe med at tage ting, hvis man har en trang til det. Det kan også gå hen at blive en vane, at man tager noget fra nogle bestemte mennesker, fx sine veninder, eller i bestemte situationer, fx hver gang man er til fest eller på besøg hos nogen.

Selvom din veninde måske ikke gør det med vilje, så er det aldrig okay at tage noget fra hinanden. Jeg kan sagtens forstå, hvis I bliver sårede over, at hun tager ting fra jer. Særligt fordi det er jeres gode veninde. Derfor er det også vigtigt, at det bliver stoppet, så I kan blive ved med at være veninder.

Jeg tænker, at der er flere ting, I kan prøve at gøre:

Allerførst kan I prøve at snakke med hende på en god og rolig måde. Nu ved jeg ikke, hvor mange venner I er, men det kan virke voldsomt, hvis I alle sammen konfronterer hende på samme tid.

Måske I skal vælge én eller to fra vennegruppen, som taler med hende. Eller bare dig alene. Så kan I finde et roligt tidspunkt og gøre det hjemme hos hende, så hun er på hjemmebane. I kan også gå en tur.

En af jer kan starte med at sige: “Vi vil gerne snakke med dig om noget. Vi er lidt bekymrede for dig. Vi har lagt mærke til, at du kommer til at tage ting fra os. Vi er ikke sure på dig, men vi vil så gerne, at du får hjælp til at lade være.”

Så kan I måske få snakket lidt om det og spørge hende, om hun har mod på at snakke med sine forældre om det.

Hvis hun nu slet ikke vil høre, hvad hun siger, så kunne det også være en idé at gå til jeres lærer eller en af jeres egne forældre. Tænk på, at I gør det, fordi I bekymrer jer om hende. Hvis hun ikke får hjælp til at lade være med at tage ting, så kan det blive rigtig svært for hende at holde på venner – også i fremtiden.

Det er både vigtigt, at I passer på hende men også jer selv. Har du mon snakket med dine egne forældre endnu? Ellers kunne det være en idé. De har måske også nogle fine tanker om, hvordan hun kan få hjælp.

Du må også altid ringe til os på 116111. Vi vil rigtig gerne komme med flere gode idéer til, hvordan I kan passe på jer selv og jeres veninde – og få sagt det til hende på en god måde, så hun forstår, at I vil hende det bedste.

Jeg håber, det kunne hjælpe dig lidt på vej.

Tanker og kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.