Brev
Veninde stjæler
Jeg og en af mine andre venner har lagt mæle til at vores veninde tager tit ting fra os, det startede i januar sidste år, men vi har ikke sagt noget endu fordi det ikke var noget særligt hun stjal.
Men ny er hun begyndt at tage vores tøj og ting vi faktisk bruger. Vi har set flere af vores ting hos hende før men jeg tænker bare vis vi konfrontere hende med det ville hun nægte at have gjort det, men det er begyndt og være pænt irriterende.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt se, det er en svær situation at stå i.
Allerførst må jeg sige, at du virker som en rigtig god veninde. Jeres veninde har taget småting fra jer i ret lang tid, og I har endnu ikke snakket med hende om det, fordi det ikke var noget særligt, hun stjal.
Det fortæller mig, at I virkelig prøver at passe på jeres veninde – og ikke vil gøre hende ked af det ved at konfrontere hende. Det er virkelig sødt af jer.
Men nu kan I mærke, at I snart ikke kan klare det mere. Hun tager jeres tøj og ting, som I bruger. Jeg kan sagtens forstå, at det er virkelig irriterende – og at I gerne vil have, det skal stoppe.
Det er sådan, at nogle mennesker har svært ved at lade være med at tage ting. Det behøver slet ikke at være fordi, de gerne vil stjæle eller såre andre – de kan bare ikke lade være. Sådan noget kaldes “Kleptomani.”
Jeg er ikke læge og kan ikke sige, om jeres veninde har kleptomani. Men hvis I ved, at der er noget, som hedder kleptomani, så kan det måske være en måde at forstå, hvorfor hun gør det.
Som du selv beskriver, så har det ikke været noget særligt, din veninde har taget fra jer. Sådan er det tit, hvis man har en trang til at tage ting; det er sjældent noget særligt, man tager, og man skal tit slet ikke bruge den ting, man tager, til noget.
Det kan være rigtig svært at stoppe med at tage ting, hvis man har en trang til det. Det kan også gå hen at blive en vane, at man tager noget fra nogle bestemte mennesker, fx sine veninder, eller i bestemte situationer, fx hver gang man er til fest eller på besøg hos nogen.
Selvom din veninde måske ikke gør det med vilje, så er det aldrig okay at tage noget fra hinanden. Jeg kan sagtens forstå, hvis I bliver sårede over, at hun tager ting fra jer. Særligt fordi det er jeres gode veninde. Derfor er det også vigtigt, at det bliver stoppet, så I kan blive ved med at være veninder.
Jeg tænker, at der er flere ting, I kan prøve at gøre:
Allerførst kan I prøve at snakke med hende på en god og rolig måde. Nu ved jeg ikke, hvor mange venner I er, men det kan virke voldsomt, hvis I alle sammen konfronterer hende på samme tid.
Måske I skal vælge én eller to fra vennegruppen, som taler med hende. Eller bare dig alene. Så kan I finde et roligt tidspunkt og gøre det hjemme hos hende, så hun er på hjemmebane. I kan også gå en tur.
En af jer kan starte med at sige: “Vi vil gerne snakke med dig om noget. Vi er lidt bekymrede for dig. Vi har lagt mærke til, at du kommer til at tage ting fra os. Vi er ikke sure på dig, men vi vil så gerne, at du får hjælp til at lade være.”
Så kan I måske få snakket lidt om det og spørge hende, om hun har mod på at snakke med sine forældre om det.
Hvis hun nu slet ikke vil høre, hvad hun siger, så kunne det også være en idé at gå til jeres lærer eller en af jeres egne forældre. Tænk på, at I gør det, fordi I bekymrer jer om hende. Hvis hun ikke får hjælp til at lade være med at tage ting, så kan det blive rigtig svært for hende at holde på venner – også i fremtiden.
Det er både vigtigt, at I passer på hende men også jer selv. Har du mon snakket med dine egne forældre endnu? Ellers kunne det være en idé. De har måske også nogle fine tanker om, hvordan hun kan få hjælp.
Du må også altid ringe til os på 116111. Vi vil rigtig gerne komme med flere gode idéer til, hvordan I kan passe på jer selv og jeres veninde – og få sagt det til hende på en god måde, så hun forstår, at I vil hende det bedste.
Jeg håber, det kunne hjælpe dig lidt på vej.
Tanker og kram fra BørneTelefonen