Brev
Veninde problemer
Jeg er en pige på 11 år og jeg har det ret svært for tiden.
Jeg har gået på 3 skoler men da jeg startede på den skole jeg går på nu der var jeg ikke rigtigt venner med nogen lige i starten men senere blev jeg venner med de fleste (jeg startede på min skole i 3. og jeg går i 5. nu)
Jeg er begyndt at føle mig udenfor for jeg har været rigtig meget sammen med min bedste veninde M….. men jeg har ikke været så meget sammen med mine andre veninder og nu er der en ny pige der har startet i min klasse og hun har gået i klasse med min bedste veninde så nu går min bedste veninde og den nye pige hele tiden rundt sammen og de er aldrig sammen med mig.
Jeg har det bare rigtig svært med mine venner for tiden. Der var også en dag hvor mig og M….. Ikke engang havde sagt hej til hinanden hele dagen og det blev jeg lidt ked af for det har vi aldrig gjordt før og når jeg skriver til hende skriver hun aldrig tilbage.
Kan jeg gøre noget for at M….. vil være sammen med mig igen?
Kh M
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Først får jeg lyst til at sige, at du lyder til at være ret sej til at skabe nye venskaber, når du i løbet af et stykke tid er blevet venner med de fleste i din klasse. Det kan godt være svært at komme ind i en ny klasse, hvor der allerede er etableret venskaber og hvor man måske ikke lige kan finde ud, hvor der er plads til én. Det håber jeg, at du selv også er stolt af!
Men nu er der så kommet en ny pige ind i klassen og det har påvirket dit venskab med M., øv.. Det kan jeg godt forstå, at du bliver ked af og måske også lidt forvirret over.
Du spørger til, om der er noget, du kan gøre – og det tænker jeg, der er. Måske kunne du starte med at fortælle M. hvordan du har det med det – at du savner hende som veninde, savner at hun svarer på dine beskeder og at du godt kunne tænke dig, at I også kunne lave noget sammen. Og samtidig spørge om hun mon også har lyst til at I laver noget sammen igen? Kunne det mon være en mulighed, at I alle tre kunne gå sammen og lave noget?
Når man fortæller andre, hvordan man har det  og giver udtryk for, at man gerne vil være sammen med dem, så risikerer man også, at de afviser - eller siger, at de ikke har den samme interesse i at være venner. Det kan gøre ondt og det kan være rigtig svært at forstå, hvordan venskaber kan ændre sig nærmest fra den ene dag til den anden, men samtidig får man måske heller aldrig af vide om den anden egentlig tænker det sammen som én selv, hvis man ikke tør spørge. Kan du følge mig i det?
Nogle gange bliver vi nødt til at blotte os selv og tage nogle chancer for at vise, hvem vi er og hvad vi har lyst til, men det er ikke alle chancer, som går godt - og det kan være lidt svært at acceptere. Omvendt så mister vi måske nogle muligheder for venskaber, hvis vi ikke tør vise, hvem vi selv er – og så ender vi måske bare med at gå omkring og være triste uden egentlig at prøve at gøre noget ved det.
Jeg tænker, at dit venskab til M. lyder så værdifuldt for dig, at det kan være værd at satse lidt på – måske går det godt.
Hvis M. finder på at afvise dig og ikke give dig den reaktion, som du godt kunne tænke dig, så kan det måske være en god idé at gøre noget godt for dig selv og forkæle dig selv lidt, men også være rigtig stolt af dig selv over du turde stå ved dine følelser!
Hvis det ikke går, som du gerne vil have det med M., så kan det måske være et tegn til at du kan begynde at være mere sammen med dine andre veninder igen, som du fortæller, at du ikke har set så meget til på det sidste. Måske kan du prøve at tænke på de gode oplevelser og grin, du har haft med dem og lige så stille finde lysten til at være sammen med dem igen.
Venskaber er nu engang stærkest, hvis begge to har lyst til at være venner – og måske er det i virkeligheden også det, der giver den skønne fornemmelse, så hvis den ikke er der, er det mon så lige så fedt at være venner?
Jeg håber, at M. lytter til dig, hvis du har lyst til at fortælle hende, hvordan du har det!
Bedste ønsker for dig og dine venskaber,
Fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.