Brev
Veninde forlader mig..
jeg er en pige på 13 år.
Da jeg begyndte i skole havde jeg ingen bedste ven, men efter et stykke tid blev jeg bedste veninder med en pige. Der har været en masse jalousi fra hendes gamle veninde, da hun var sur over, at jeg havde “stjålet” hende.
Jeg har aldrig forstået hvorfor hun har været så sur over det så længe men nu har jeg forstået hvordan hun havde det.. Min veninde og jeg har nemlig altid været uadskillelige, og vi var sammen hver da efter skole- ja, jeg nærmest boede hos hende.
Men pludselig begyndte hun at være sammen med en anden pige, og hun ligesom skiltrede med at de var sammen, tror det var for at gøre mig lidt jaloux og ked af det. Det lykkes. Der var ligesom en pause imellem dem, men i sommerferien brød det for alvor ud.
De var hele tiden sammen, og min veninde havde ikke tid til mig mere. En dag i skolen da der var afslutning, havde hun og hende den anden aftalt at de skulle være klædt ud. Min veninde havde så godt nok sagt til mig, at de ikke skulle alligevel, men da de så møder op i skolen, er de begge mødt op som nissepiger.
Hele dagen var de to så kun sammen, og jeg snakkede slet ikke med hende resten af dagen. Når jeg spørger hende om hun kan være sammen, er hun altid lang tid om at svare, og så skal hun næsten altid være sammen med “hende den anden”.
Jeg spørger hende om hun selv kan nævne nogle dage hvor hun kan, men disker op med de dage hvor hun skal være sammen med “den anden”. Når jeg så endelig er oppe hos hende, så siger hendes lillesøster altid den anden piges navn når jeg kommer, og det gør mig altså rigtig ked af det!
Jeg vil ikke sige noget til min veninde, for jeg ved jo godt det der med at man gerne må være sammen med andre osv.. Jeg har fortalt min mor at jeg syntes, at hun skiller os ad, og at min veninde altid sætter tid på hvor lang tid vi skal være sammen.
Min mor forstår mig. Jeg prøver at være sammen med andre piger, men det er bare ikke det samme! Ingen har tid, de skal næsten altid noget. Jeg har også selv en masse at se til, men man kan jo godt presse det lidt til side nogle gange. Jeg synes bare det er rigtig svært, for når “hende den anden” er der, så vil min veninde altid gøre sig bemærket over for alle, og det virker så falsk!
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg kan godt forstå, du er ked af, at din veninde vælger dig fra, sådan som du beskriver.
Du har selvfølgelig ret i, at man har lov til at være sammen med andre, men det kan man jo gøre på mange måder. Måden, din veninde fravælger dig på, lyder ikke rar, og når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du kommer i klemme mellem din veninde og hendes nye veninde, og at hun både vil dig og ikke vil dig. Derfor bliver du ekstra frustreret og såret, og du får svært ved at komme videre, så du kan knytte andre venskaber.
Hvordan mon du selv ville gøre det, hvis du var i din venindes situation..?
Jeg ved ikke, om det er et generelt problem i jeres klasse, men tit opstår disse problemer i jeres alder, så  måske skulle du opfordre din klasselærer til at snakke med jer piger om, hvad man kan gøre.
Det kan være, du kan få nogle af de andre piger med til at foreslå det? Ellers kan du måske nævne for din lærer, at du ikke har lyst til at skulle give konkrete eksempler, men at du gerne bare vil have en generel snak. Jeg tænker, at hvis I kan få givet hinanden nogle gode ideer og få snakket om det, ville hele pigegruppen have glæde af det.
Det er godt, at du har snakket med din mor om det, og at hun forstår dig, for når man har været så tætte veninder, som I har, opstår der både et savn og en sårethed. Og så er det godt at blive trøstet.
Din mor har formentlig opfordret dig til at prøve at være sammen med nogle af de andre piger. Det synes jeg, er et godt råd, men når det ikke rigtig lykkes, er det nok fordi du stadig har svært ved at give slip på din gamle veninde.
Du skriver, at du ikke vil sige noget til hende, men måske kunne du skrive et brev til hende om, hvordan du opfatter situationen, og hvad du synes, I skal gøre ved jeres venindeforhold, så det bliver ordentligt for dig. Du kunne måske snakke det igennem med din mor først og måske kunne din mor ringe og snakke med hendes mor om det..? Det kan faktisk godt nogle gange gøre en forskel, hvis mødre taler sammen...
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke videre om det med en person, du ikke kender.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.