Brev
Veninde
hej brevkassen.
jeg en pige på elleve år jeg har en rigtig god ven og vi er rigtig tætte nogle gange syntes jeg godt at hun kan være irreterene jeg tør ikke at sige fra fordi jeg er bange får at miste. Hende nogle gange prøver jeg at sige stop, men hun tager mig aldrig seriøst hun griner bare ad mig. Jeg er typen der ikke tør at sige fra.
Hvad skal jeg gøre?
kh pigen der ikke tør at sige fra.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 11 år
Tak for dit brev! Jeg kan se, at du går og gør dig nogle tanker om venskaber og grænser. Det kan være svært at finde ud af. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Du skriver, at du har en rigtig god veninde, men det kan være svært for dig at sige fra fordi du er bange for at miste hende. Sommetider griner hun af dig, når du prøver at sige fra. Det lyder ikke rart. Det er ikke i orden, at ens grænser ikke bliver taget seriøst.
Jeg kan godt forstå, at du er bange for at miste hende, hvis du siger fra. Det er en meget almindelig følelse, at man er bange for, hvilke konsekvenser det har, at man sætter grænser. Det er dog vigtigt, at du får sagt fra en gang i mellem også. Når du mærker, at der er noget, du ikke har lyst til, så er det helt i orden, at du siger fra. Det skal andre gerne respektere.
Tror du, at du kan snakke med din veninde om det? Måske kunne du fortælle hende, at du ikke har så nemt ved at sige fra og sætte grænser. Du kan sige, at du sommetider føler, at når du så endelig gør det, så tager hun det ikke altid seriøst og det gør dig ked af det. Du kan fortælle hende, at du ikke vil miste hende som veninde, så det er vigtigt, at hun forstår, at du ikke er sur på hende. Kunne det give mening for dig?
Jeg kan godt forstå, hvis det er rigtig svært at starte sådan en samtale. Du er altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111, så kan vi også hjælpe dig med, hvordan du får sagt fra eller startet en snak med din veninde.
Har du set, at vi har en temaside om venskaber? Her kan du læse gode råd, se videoer og læse andres brev som handler om venskaber. Her er også en del om at få sagt fra. Du kan finde siden her.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen