Brev
Ven vil begå selvmord?
Hej. Jeg er en pige på 12, jeg har en drengeven.. Han bliver ved med at skrive til mig… Den ene dag skriver han at han ikke vil have noget med mig at gøre og den næste dag skriver han at han elsker mig og ikke kan holde sig fra mig… Og det er også dejligt nok at vide at han holder af mig…
Men problemet er bare at jeg ikke kan lige ham som en kæreste og lige så snart jeg skriver det til ham skriver han at han har problemer og at han hader sit liv…. Han har også et par gange skrevet at han slår sig selv ihjel… Han vil hverken fortælle mig, hans forældre, eller en psykolog om hans problemer…. Jeg har et par gange overvejet om jeg skal kontakte hans forældre… Eller andet? Kan i please hjælpe mig?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det fedt, at du skriver herind for at få hjælp. Det er rigtig flot af dig!
Din drengeven har brug for noget hjælp, det har du fuldstændig ret i. Men jeg tror ikke, at du helt selv kan hjælpe ham. Det lyder det også til, at du selv mener, når jeg læser dit brev. Men det betyder ikke, at der ikke er noget, som du kan gøre for ham.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at du ville fortælle dine forældre om det. Faktisk, så skal du nok egentlig bare fortælle dem det på samme måde, som du har fortalt mig om det. Når du har gjort det, så kunne du sige til dem, at du ikke synes, at det er rart, at han skriver sådan til dig, og at du gerne vil have, at han får noget hjælp.
Nu ved jeg jo ikke, om det er en dreng fra din klasse eller skole, men hvis det er det, så kunne det være en god mulighed, at dine forældre og også gerne dig, tog en god snak, men en lærer på skolen. Måske kan din lærer tale med hans forældre, eller hjælpe ham til skolens psykolog? Det er jo også en mulighed, at dine forældre tager kontakt til hans forældre.
Nå, men du kan nok høre, at jeg rigtig gerne vil have, at du får talt med en voksen om det. Derudover, så tror jeg, at du gør det helt rigtige, når du skriver, at du ikke har lyst til at være kæreste med ham. Så det skal du endelig holde ved!
Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis du stadig ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an, så er du meget velkommen til at ringe ind til os på 116 111, eller du kan chatte med os her http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
Kærlig Hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.