Ved ikke hvad jeg skal gøre

Hej BørneBrevkassen.

Jeg er en pige på 12 år snart 13 og jeg har et problem:

Jeg er flyttet til en ny skole pga. Jeg havde det dårligt med at gå på min gamle skole.

Jeg flyttede fordi jeg havde en bedste veninde som jeg holdte meget af (holder stadig af hende) og en fantastisk klasse indtil at der kom en pige fra min bedste venindes gamle skole og så begyndte de at gå sammen og de lukkede mig ude men jeg vidste godt at min bedste veninde godt ville være veninder stadigvæk.

Jeg gik rundt om skolen alene imens alle andre løb rundt og legede og gik ikke i den fantastiske klasse mere lige pludseligt.

Jeg begyndte at blive så jalou på hende den nye (hun er mega irreterende så jeg vil ikke være sammen med hende på nogen måde).

Jeg begyndte derefter at sige til mine forældre at jeg var syg i flere uger og så til sidst kunne jeg ikke holde det ud længere.

Jeg skiftede derefter skole og jeg blev så ked af det for jeg sagde ikke farvel til dem eller noget og jeg havde kendt dem i ca. 3 år. Jeg fortryder stadigvæk at jeg ikke fik sagt farvel.

Jeg skriver nogle gange med min bedste veninde (dengang) nu. Jeg synes egentlig at vi stadigvæk er bedste veninder men vi ses måske kun hver 2 måned eller mere.

Men så da jeg havde skiftet skole blev jeg ikke venner med nogen på min nye (det er jeg stadigvæk ikke endnu) og jeg synes virkelig at de er ret irreterende på min nye skole.

Men efter jeg havde flyttet fortalte mine forældre mig at de havde været til møde med skoleinspektøren fra min gamle skole da jeg skulle til at flytte og var blevet meget uvenner med hende og de havde derefter været henne ved kommunen og have et møde med en derfra om noget. Jeg ved bare at det ikke var om mig men de blev ihvertfald uvenner både mine forældre og nogle lærer fra min gamle skole inklusiv min gamle klasselærer.

Jeg har fortrudt at jeg skiftede skole bare fordi at min veninde finder en anden veninde at være sammen med.

Det gjorde mig så ked af det når jeg så de fleste af dem fra min gamle klasse skrive “Tak for en mega hyggelig aften” og “Glæder mig til næste gang der er klassefest” på snapchat. Jeg elskede nemlig at være til klassefest på min gamle skole og danse og være sammen med dem.

Jeg tør ikke at sige at jeg savner den gamle skole til mine forældre for jeg ved at de ikke kan lide skoleinspektøren derfra og de synes ikke at man bare kan flytte tilbage til en skole man allerede har gået på og har opført sig som om man havde det skidt med den.

Jeg har nogle mega søde lærer på den skole jeg går på nu og vil ikke forlade dem og mine forældre ville aldrig lade mig kommr tilbage på den gamle skole men jeg vil så gerne tilbage.

Jeg skal konfirmeres om ca. 1 1/2 år men glæder mig ikke for jeg skal konfirmeres med den klasse jeg går i nu og jeg vil hellere konfirmeres med min gamle klasse.

Jeg ved heller ikke hvordan dem fra min gamle klasse ville tage det hvis jeg kom tilbage på et tidspunkt. Jeg håber at de ville blive glade for det.

Jeg er så glad for at kunne få det skrevet ned for jeg har det så dårligt med det. Undskyld hvis der er nogle stavefejl men jeg skriver det her kl 1:00 om natten på en torsdag og kan ikke sove pga. Det her og for jeg er mega træt.

Jeg ligger og græder meget stille i sengen for jeg vil ikke vække mine forældre og fordi jeg kan ikke holde ud at have det sådan her længere.

Jeg kan ikke lide at snakke med nogen og ja jeg har nogle gode lærer på den skole jeg går på nu men jeg vil altså ikke snakke med dem om det.

Jeg har ikke nogen veninder andet end min gamle eller måske stadigvæk bedste veninde som jeg skriver med meget sjældent men stadigvæk holdet mega meget af.

Jeg har dog også en rigtig god veninde fra Holland som jeg skyper med. Vi taler engelsk sammen men jeg føler ikke at det giver på nogen måde mening at snakke med hende om det for vi taler ikke så meget privat med hinanden.

Jeg ved ikke om jeg tør sige det til min veninde for jeg vil ikke være uvenner med hende (selvom vi aldrig har skændtes om noget alvorligt) jeg vil heller ikke gøre hende ked af det eller at hun skal træffe et valg om hvem hun vil være veninder med men jeg kan altså bare ikke fordrage den “nye pige” i min gamle klasse.

Jeg håber at i kan hjælpe.

Jeg vil prøve på at sove nu og håber på at få et svar fra jer så snart i har tid til at svare på mit brev.

Sov godt.

Kh M.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev, hvor du på en rigtig fin måde beskriver hvordan du har det. Det er en stor hjælp for mig som rådgiver at du er så god til at beskrive dine tanker, følelser og overvejelser, og det gør det nemmere at kunne hjælpe og rådgive dig.

Det virker til at du er en pige der tænker meget over tingene, og gør dig mange overvejelser omkring dit skoleskift. Du skriver, at du har fortrudt at du har flyttet skole. Jeg tænker at det må være rigtig svært at gå rundt med den følelse af at have valgt forkert i forhold til skoleskiftet. Det er vigtigt at du ikke kommer til at bebrejde dig selv, men i stedet for ser skoleskiftet som en handling for at du skulle få det bedre på det tidspunkt.

Jeg tænker at du har skiftet skole fordi du og dine forældre på det tidspunkt så det som den rigtige løsning, og der er intet forkert i at skifte mening. Sådan som jeg ser det, er det vigtigt at du taler med dine forældre om hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at træffe den rigtige beslutning i forhold til hvorvidt du skal blive i din nye klasse. Hvordan vil det mon være at vise dine forældre dette brev og mit svar? Nogle gange kan det være nemmere at snakke ud fra noget der er skrevet ned, så man ikke skal starte helt forfra med at forklare hvordan man har det.

Jeg kan forstå at du er nervøs for om din mor vil blive sur, og at du er meget optaget af hendes skænderi med den gamle skole. Jeg tænker at hun kan have ret i at det kan være vanskeligt at komme tilbage til en klasse man er flyttet fra, men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre, hvis det er det I kommer frem til vil være det rigtige for dig.

Det er godt at høre, at du er glad for dine nye lærere, og selvom du skriver at du ikke vil kunne snakke med dem, tænker jeg at det er vigtigt at du eller dine forældre taler med dem om, at du har det svært i klassen, så de kan hjælpe dig til at blive en del af klassen og få skabt nogle relationer til de andre. Jeg tænker også at det er vigtigt at de bliver sat ind i dine tanker i forhold til at flytte tilbage til din gamle klasse, da det også vil kunne hjælpe dem med at forstå hvorfor du har svært ved at blive en del af den nye klasse. Synes det er vigtigt du ved, at det faktisk er skolens/lærernes ansvar at alle i klassen trives, men for at de kan hjælpe, kræver det jo de ved, hvordan du har det. Måske hele klassen kunne have glæde af at lærerne taler med jer om venskaber og fællesskab, hvad tænker du mon om dette?

Jeg kan forstå at du er ked af at du ikke har så meget kontakt med din bedste veninde fra din gamle skole, og at du savner din gamle klasse. Det kan ofte være vanskeligt at flytte skole fordi det er en stor omvæltning og der skal skabes nye kontakter. Det er helt almindeligt. Med hensyn til din veninde, vil jeg faktisk råde dig til at fortælle hende at du har det svært med hendes nye veninde, og at du blev ked af det fordi du følte at hun kom imellem jer. Ofte er det bedst at være ærlig om hvordan man har det, og jeg tænker at det kan være med til at I kommer tættere på hinanden igen. Måske din veninde er blevet lidt usikker på jeres relation efter at du flyttede klasse. Man kan sagtens have en rigtig god veninde, som man ser uden for skolen og det kan nogle gange være med til at skabe et tættere forhold når man ikke går i klasse sammen. Hvordan vil det være at skrive til din veninde at du gerne vil se hende noget mere, og fortælle hende hvordan du har det næste gang i ses? måske du vil kunne skrive det til hende i et brev?

Jeg tænker at det er vigtigt at du får hjælp til at træffe en beslutning i forhold til din skolesituation, da jeg har en formodning om at du ikke kommer til at falde rigtigt til i den nye klasse og får nye venner der, før du bliver helt afklaret med om det er der du skal blive?

Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål. Husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen, og til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.

De bedste hilsner Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.