Brev
Vær sød at læse
Hej Børnetelefonen
er en dreng på 13
Har gode venner og har haft kæreste/flirt før, men dengang jeg gik i 3/4/5 (Går i 7. nu) havde jeg ikke specielt mange venner fordi at et par piger havde den “Sjove” ide at vi kaldte hinanden klamme so og de grinte bare
jeg var en del voldlig den gang (Er over hovedet ikke nu er meget stille og rolig) og så i 3. sagde alle at de hadede pige og det var ligesom mig der var lederen af drengene men så stoppede jeg og savnede at have flere venner
dengang gik jeg i 4. langsomt blev jeg lidt venner med dem men følte stadig at jeg skulle spørge om de ville være sammen og sådan
i 5. blev det bedre fik flere og flere venner
6. dejligt at have flere venner der var dog stadig en der var lidt irreterende og nu i 7. har jeg det skide godt er venner med alle fra min klasse men. Skal nogen gange stadig spørge nogen om de vil være sammen i stedet for omvendt det går dog stadig bedre og har nu en masse skide gode venner som bar er fucking fede at være sammen med og så er det bare at jeg bliver i dårligt humør når jeg hører hvordan folk har det når de skriver ind her.
Ville bare give et råd som er: Aldrig giv op det kan godt være det tager lang tid men bliv ved prøv at se dig selv som pæn ikke grim vær sjov brug dine humor prøv at sige noget på de rigtige tidspunkter det virkede for mig og en af mine venner jeg sagde det til han har det også skide godt nu.
håber at i forstår og læser dette brev da det er et godt vejledene for folk der har det dårligt
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år!
Tusind tak for dit brev og dine gode råd! Hvor er det dejligt at læse sådan et positivt brev om, hvor godt du har fået det, og hvor mange venner du har nu. Det er virkelig godt kæmpet!
Det kan være rigtig svært, at forandre sig og finde en ny måde at være sammen med andre mennesker på – særligt hvis man går i den samme klasse, og med de samme mennesker. Der kan rollerne let blive lidt fastlåste, så én har rollen som den seje, en anden den søde, pæne, voldelige, frække, klovnen osv. Mange kan sikkert genkende, at man kan blive rigtig træt, at den rolle man har – det kan også være den rolle man har i sin familie eller andre steder – og bare gerne vil være ’en anden’ eller vise en anden side af sig selv.
Som sagt, kan det være rigtig svært og tage lang tid, før ens klassekammerater eller andre, finder ud af, at man faktisk også kan være på en anden måde, end den de hidtil har set, og at man fx ønsker at være fed at være sammen med. Det er virkelig sejt, at du har fundet en anden måde end den voldelige, at være sammen med andre på, og at du har oplevet, hvordan man kan få venner, ved at være vedholdende og kæmpe for det. Som du skriver, kan det være rigtig hårdt, hvis man føler, at man hele tiden er den, der skal spørge de andre, om de vil være sammen eller den, der altid skal ringe eller skrive for at lave en aftale. Men det er også den måde, man kan få venner på, og vise andre, at man rigtig gerne vil være sammen med dem. Så selv om det kan være hårdt, er det også det hele værd, når man ender med at have masser af venner!
Jeg håber og tror, at der er mange, der vil få glæde af dine gode råd.
Mange kærlige hilsner BørneTelefonen