Vær sød at læse

Hej Børnetelefonen

er en dreng på 13

Har gode venner og har haft kæreste/flirt før, men dengang jeg gik i 3/4/5 (Går i 7. nu) havde jeg ikke specielt mange venner fordi at et par piger havde den “Sjove” ide at vi kaldte hinanden klamme so og de grinte bare

jeg var en del voldlig den gang (Er over hovedet ikke nu er meget stille og rolig) og så i 3. sagde alle at de hadede pige og det var ligesom mig der var lederen af drengene men så stoppede jeg og savnede at have flere venner

dengang gik jeg i 4. langsomt blev jeg lidt venner med dem men følte stadig at jeg skulle spørge om de ville være sammen og sådan

i 5. blev det bedre fik flere og flere venner

6. dejligt at have flere venner der var dog stadig en der var lidt irreterende og nu i 7. har jeg det skide godt er venner med alle fra min klasse men. Skal nogen gange stadig spørge nogen om de vil være sammen i stedet for omvendt det går dog stadig bedre og har nu en masse skide gode venner som bar er fucking fede at være sammen med og så er det bare at jeg bliver i dårligt humør når jeg hører hvordan folk har det når de skriver ind her.

Ville bare give et råd som er: Aldrig giv op det kan godt være det tager lang tid men bliv ved prøv at se dig selv som pæn ikke grim vær sjov brug dine humor prøv at sige noget på de rigtige tidspunkter det virkede for mig og en af mine venner jeg sagde det til han har det også skide godt nu.

håber at i forstår og læser dette brev da det er et godt vejledene for folk der har det dårligt

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år!

Tusind tak for dit brev og dine gode råd! Hvor er det dejligt at læse sådan et positivt brev om, hvor godt du har fået det, og hvor mange venner du har nu. Det er virkelig godt kæmpet!

Det kan være rigtig svært, at forandre sig og finde en ny måde at være sammen med andre mennesker på – særligt hvis man går i den samme klasse, og med de samme mennesker. Der kan rollerne let blive lidt fastlåste, så én har rollen som den seje, en anden den søde, pæne, voldelige, frække, klovnen osv. Mange kan sikkert genkende, at man kan blive rigtig træt, at den rolle man har – det kan også være den rolle man har i sin familie eller andre steder – og bare gerne vil være ’en anden’ eller vise en anden side af sig selv.

Som sagt, kan det være rigtig svært og tage lang tid, før ens klassekammerater eller andre, finder ud af, at man faktisk også kan være på en anden måde, end den de hidtil har set, og at man fx ønsker at være fed at være sammen med. Det er virkelig sejt, at du har fundet en anden måde end den voldelige, at være sammen med andre på, og at du har oplevet, hvordan man kan få venner, ved at være vedholdende og kæmpe for det. Som du skriver, kan det være rigtig hårdt, hvis man føler, at man hele tiden er den, der skal spørge de andre, om de vil være sammen eller den, der altid skal ringe eller skrive for at lave en aftale. Men det er også den måde, man kan få venner på, og vise andre, at man rigtig gerne vil være sammen med dem. Så selv om det kan være hårdt, er det også det hele værd, når man ender med at have masser af venner!

Jeg håber og tror, at der er mange, der vil få glæde af dine gode råd.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.