Uvenner igen

Hej BørneBrevkasse.
Jeg hedder A og er 11 år

Jeg fik beskeder på Instagram fra min bedste veninde hvori der stod sådan noget såsom “klamme ko”, “fede luder” og sådan. Jeg skrev straks til hende om det var hende der havde skrevet det, eller om det var en anden.
Hun skrev at det ikke var hende og vi blev gode venner igen. Vi snakkede fint sammen indtil nu! Jeg sendte privat beskeder til hende på Instagram og kunne se hun havde set dem, men blev ved med at slette dem. Jeg skrev til hende på Snapchat hvorfor hun blev ved med at slette mine billeder og kommentarer, men hun skrev at det ikke var hende. Jeg valgte at lade være med at tro på hende, og nu er vi MEGA uvenner.
Hvad skal jeg gøre?
Please svar! Det ville hjælpe enormt meget!
Mvh, A!

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A

Tak for dit brev. Det er super hårdt at være uvenner med en af de personer, der betyder mest i ens liv, nemlig ens bedsteveninde. Derfor håber jeg, at mit svar måske kan give dig nogle ideer til, hvad du kan prøve at gøre.

Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for, at du tog kontakt til din veninde og spurgte, om det mon var hende, der havde skrevet de tarvelige kommentarer til dig – for det gjorde det muligt at komme videre i stedet for at gå og være uvenner uden at have talt om grunden.

Du skriver dog, at I er blevet uvenner igen, fordi du valgte ikke at tro på hende, da dine kommentarer og billeder hele tiden blev slettet. Det virker rigtig mærkeligt, at der er nogen, der skulle have adgang til din venindes konto på både snapchat og Instagram – hvis det er tilfældet, skal hun jo hurtigst muligt ændre sin kode. Mon din veninde er klar over det?!

Når jeg læser dit brev, går jeg ud fra, at du rigtig gerne vil snakke med din veninde igen?! Derfor synes jeg, at du skal finde en måde, hvorpå du får fortalt hende, at du savner hende og jeres venskab. Jeg tror også, at det er rigtigt vigtigt, at du får forklaret din veninde, at du er ked af, at du havde svært ved at tro på det hun sagde og derfor valgte ikke med at tro på hendes forklaring. Men omvendt håber jeg også, at din veninde også prøver at se det fra din synsvinkel, for det virker da rigtig mærkeligt, at billederne og kommentarerne bare forsvinder. Hvis du har mod på det, kan du jo enten skrive eller måske spørge din veninde ansigt til ansigt, om hun har lyst til at mødes, så I kan få talt sammen. Hvis I går i skole sammen, kan det jo være i et frikvarter eller måske efter skole? Det behøver ikke være et langt møde, men det er vigtigt at få talt sammen - bare jer to i ro, hvis I skal komme videre.

Jeg tror i hvert fald, det vil hjælpe dig, hvis du får fortalt hende, at du savner hende men samtidig gjorde, som du gjorde, fordi du kunne mærke, at det gjorde dig meget ked af det, når du kunne se, at dine beskeder og billeder blevet slettet. Med andre ord passede du jo bare på dig selv – og det skal man også gøre! Så mon ikke din veninde godt kan forstå det, hvis du får mulighed for at forklare det?

Jeg håber, du har fået mod på at tale med din veninde – og samtidig også er blevet klar over, at det er helt okay, at få talt om det ting med din veninde – for det er bestemt ikke en god bedste veninde stil. Ligegyldigt om det er hende eller ikke hende, der har slettet beskederne. Men samtidig skal man jo også kunne tilgive og komme videre, hvis I begge to fortryder det, der er sket. Måske er det også en ide at tale om det i sender til hinanden og hvor meget i sender - så det bliver klart for jeg begge, hvad der er god veninde stil for jer på insta og snap?!

Hvis din veninde ikke har lyst til at snakke med dig, kan du eventuelt overveje at tage kontakt til en voksen, der kan hjælpe jer videre. Det kan fx være jeres lærer eller en pædagog, hvis I går i skole sammen. Du kan også overveje at fortælle det til dine forældre eller en anden voksen, som du måske selv har i tankerne.

De bedste hilsner
 BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.