Ulykkelig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Tak for dit brev, og din grundige beskrivelse. Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af den situation du står i lige nu. Det er aldrig rart at føle, at andre forsøger at ødelægge eller gøre tingene surt for én. Heldigvis lyder det som om, at du er en stærk pige, som er klar til kæmpe for at rette op på tingene, og som har en tro på, at det nok skal blive bedre. Det er rigtig godt! Det lyder også som om, at det til at starte med, gik godt på den nye skole, og at du er rigtig god til at få nye venner. For mange kan det være rigtig svært, at starte i en ny klasse, hvor alle de andre kender hinanden i forvejen, men det lyder til, at du klarede det rigtig godt.

Når jeg læser dit brev, kan jeg ikke lade være med at undre mig over, at drengene i klassen gav dig skylden for, at din veninde var højtråbende. Hvad andre gør, kan aldrig blive din skyld. Det er helt og holdent deres eget ansvar. Her må jeg igen sige, at jeg synes det er rigtig sejt, at du kunne være ligeglad med, hvad de syntes, selv om det ikke må have været rart, at blive opfattet som irriterende.

Du skriver, at pigen begyndte at blive misundelig på dig, da du blev veninde med hendes bedste veninde, og de gik hver til sit. Det tror jeg du har ret i, og at det måske er på grund af denne følelse af misundelse, at hun begyndte at sige grimme ting om jer. Det kan være rigtig hårdt, hvis ens (tidligere) bedste veninde finder en anden veninde. Pigen, der blev misundelig, havde endda været veninder med jer begge to. Selv om hun selv har fået en ny bedste veninde, har det sikkert været rigtig hårdt for hende, at ’miste’ jer begge to, og se, at I er blevet gode venner. Jeg tænker, at det kan have gjort rigtig ondt på hende, og at hun måske har sagt grimme ting om jer, fordi hun i virkeligheden var ked af, at have mistet jer og egentlig gerne ville være veninder med jer igen. Måske har hun reageret sådan, for at undgå at vise sin ked-af-det-hed, og i stedet spillet ’hård’. Det kan også være grunden til, at hun taler dårligt om dig til andre, og får dig til at føle, at andre ikke kan lide dig eller forsøger, at tage andre fra dig.

Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt, hvis dig og pigen kunne tage en snak sammen, om alt dét, der er sket og dét, som sker nu. I har trods alt været gode veninder på et tidspunkt, og selv om der er sider af hende, du ikke kan lide, er der sikkert også sider af hende, som du godt kunne lide, da I var veninder. Jeg tænker, at der kan være mange følelser omkring misundelse, popularitet og oplevelser af, at hun prøver, at gøre tingene sure for dig, som det kunne være godt, hvis I fik snakket ud om. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at tage sig sammen til sådan en snak, og at du måske lige nu tænker, at det aldrig kommer til at ske, men jeg håber, at du vil overveje at gøre det, så I kan få snakket ud om alle de ting, der nager hos jer begge to. Du kan måske også være kommet til at gøre noget, som har gjort hende sur eller ked af det, uden det har været din mening, eller mon du har tænkt over det?

Hvis I tager en snak, tænker jeg at det er rigtig vigtigt, at I begge to gør jer rigtig umage for at lytte til, hvad den anden har at sige – og accepterer, at den anden har oplevet eller forstået tingene på en anden måde, end man selv har. Jeg tror også det er vigtigt, at man tager udgangspunkt i, hvordan man selv oplever tingene, og hvad man føler, fremfor at beskylde den anden for at have gjort eller været på en bestemt måde. Du kan fx sige, at du bliver rigtig ked af det, fordi du føler, at hun forsøger, at tage dem du har det godt med, fra dig. Jeg ved at det kræver mod, men jeg tror, at en ærlig snak vil kunne hjælpe jer begge. Måske ikke til at blive veninder, men til at kunne omgås hinanden, så du også kan tage til fester osv. uden at føle, at hun tager folk fra dig, eller vender dem i mod dig. Der skal være plads til jer begge to. Hvordan tror du det vil være, at spørge hende, om I to kan tage en snak sammen en dag? Og hvordan tænker du, at det ville være bedst at spørge hende – ansigt til ansigt, ringe eller sms’e?

Hvis du tænker, at det vil være helt umuligt for Jer to at snakke sammen om, kunne det måske være en idé, at få hjælp af en lærer, eller en AKT-lærer, hvis I har sådan en på skolen. Hvis man føler, at en konflikt er gået så meget i hård knude, at det kan være svært selv at få den løst, kan det være en fordel, at få hjælp af en tredje part – en slags konfliktmægler-, som ikke holder med nogen af jer, men bare skal hjælpe jer med, at få snakket sammen om tingene, og finde frem til en løsning, som I begge kan leve med. Du kan evt. snakke med din lærer eller AKT-lærer om problematikken, og hvordan du oplever hele situationen, inden du/I inviterer pigen til en snak. Hvordan tror du, at det vil være?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at tage en snak med pigen, så du kan få et godt sidste skoleår.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.