Brev
udnytter mine venner mig
hej bb
jeg er en pige på 13 år, som er model. jeg er loge skiftet skole, fordi mine forældres arbejde skulle flytte, på min nye skole er der mange der syntes jeg er meget pæn og sød, så der er mange der prøver på mig. jeg afviser de fleste… men hver gang jeg er sammen med mine veninder ville de altid hjem til mig efter skole, fordi jeg har et lækkert hus med pool og sauna osv..
jeg føler bare at når de er hjemme hos mig er de ligeglad med mig, de vil bare tage billeder af alting og poste det på de sociale medier… mine forældre er meget imødekommne, så hver gang jeg har nogen hjemme hos mig, bestiller de altid lækker mad for fine restauranter, og mine venner elsker det.. jeg er sådan ret ligeglad om jeg for lækker mad og alt det der.. jeg ville bare gerne hygge mig..
men mine venner vlle bare altid hjem til mig i vores pool, sauna og hjemmebiograf, bare for at filme det til deres sociale medier.. jeg føler de udnytter mig, jeg har prøvet at snakke med min mor om det, men hun siger bare at jeg skal være glad for at jeg har alt det jeg har, og bare skal se det som en god ting at allle mine venner ville hjem hos mig hele tiden..
hjælp hvad gør jeg, jeg føler mig udnyttet fordi jeg har alt som de gerne ville have…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Jeg forstår godt, at du kan frygte at du bliver udnyttet og det kan godt være, at det er rigtigt. For det meste er det rigtigt, når vi har en mavefornemmelse omkring noget. Men man kan også have oplevet noget lignende og måske kommer til at genkende en situation, som måske ikke er den samme situation. Derfor synes jeg, at du skal tænke over, om du har prøvet at blive udnyttet før og måske stadig har nogle følelser i klemme.
Hvis du kommer frem til, at du ikke har følt dig udnyttet før og det kan være det du genkender, kan du forsøge at fortælle dem sandheden. Sandheden er ofte det bedste og det man kommer længst med. Du kan også prøve at teste dine veninder. På den måde kan du finde ud af, om du bliver udnyttet og måske hellere skal bruge din tid på nogle andre mennesker, som vil dig og ikke det, du kan tilbyde.
Beslutter du dig for at teste dem, kan du gøre flere ting. Du kan sige at du hellere vil være hos en af dem næste gang I skal ses og se om de stadig gerne vil være sammen. Holder de fast i, at de vil hjem til dig, kan du altid finde på en undskyldning som gør, at I ikke kan tage hjem til dig.
Jeg tænker også, at du er den nye i klassen og de også er interesseret i dig som veninde. De er sammen med dig for at lære dig at kende, og byde dig velkommen som deres veninde. Og så kan det være spændende at komme på besøg hos den nye i klassen, og opleve hvordan det er hjemme hos dig.
Men måske er dine veninder bange for, at de ikke kan leve op til det, som i byder på i dit hjem. Måske føler de, at det de har ikke er godt nok. Det kan også være derfor, at de gerne vil være hos dig.  Men jeg tænker da, at de også har noget godt hjemme hos dem, måske er de bare blevet usikre på om det er godt nok. Så måske udnytter de dig ikke, men er bekymret for, at de kan leve op til forventningerne.
Måske kan du snakke om, at du også glæder dig til at komme hjem til de andre i klassen. Hvis du ved at nogen har en hund eller lignende, kan du sige at du glæder dig til at møde hunden. Så de kan høre, at du også har interesse i dem og deres liv.
Jeg håber, at i sammen kan sænke skuldrene og paraderne, og  finde ud af at være sammen, også hos de andre i klassen og få bygget et godt tillidsfuldt venskab op til hinanden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen