Brev
Tvunget til at spise af veninde
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13 år og jeg flyttede skole her i år da jeg ikke havde det godt på min gamle.
Min skole ligger lige inde i byen ved siden af alle butikker og også lige ved siden ad McDonald’s og det er der mange af mine venner hænger ud
Jeg vil gerne prøve at tabe mig fordi jeg er ikke tilfreds med min krop og vil gerne have god kondi og være trænet, men en af mine veninder som har ADHD hun elsker mad rigtig meget og er hverdag på enten McDonald, bronuts, starbucks eller alt mulig andet usundt
og når jeg siger til hende jeg ikke har lyst til noget for det første fordi jeg gerne vil være lidt sundere og for det andet fordi jeg ikke altid har så mange penge.
Men når jeg så har sagt det så køber hun noget til sig selv også tvinger hun mig til at spise det, nogen gange slår hun mig hvis jeg ikke spiser det (ikke mega hårdt) men man kan mærke det ikke er for sjov
Jeg vil gerne prøve at være mindre sammen med hende efter skole men det er bare svært når hun på en måde ‘tvinger’ mig og det er ikke lige helt så nemt at sige nej til hende
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år!
Det er selvfølgelig ikke i orden, at din veninde tvinger dig til at spise mad, du ikke ønsker. Det er heller ikke i orden, at hun slår på dig, selv om hun måske ikke selv tænker over, hvor hårdt hun slår.
Det lyder som om, hun ikke forstår, hvad du siger. Eller som om hun har vænnet sig af med at lytte efter, hvad du siger til hende. Det er ærgerligt, og det skal der ændres på!
Gad vide, hvad hun ville svare, hvis du spurgte hende om, hvorfor hun ikke respekterer, hvad du siger – og hvorfor hun slår dig?
Du har ret til at sige til din veninde, hvordan du har brug for at hun opfører sig, når I er sammen. Det kan være, din veninde har brug for at få klare beskeder for at høre, hvad du siger. Det kan være, din veninde har brug for at vide, hvor alvorligt, det er for dig.
Mit forslag er, at du siger tingene mere tydeligt til hende. Min pointe er, at når du gør dig tydelig og holder fast i dine meninger, bliver du nemmere for din veninde at forstå, og hun vil lettere kunne respektere, hvad du siger.
Du fortæller om, at mange af dine venner hænger ud på McDonalds. Jeg kommer til at tænke på, om din veninde har den samme opførsel overfor dig, når I to er alene sammen, og når I er sammen med andre venner? Det kan godt være, der er forskel – og den forskel kan du måske bruge til hjælp for dig selv.
Jeg tænker på, om nogle af dine andre venner kan hjælpe dig, hvis de ser, hvad din veninde gør ved dig. Det kan være, at du kan aftale med en anden ven eller veninde, at han eller hun bakker dig op, når din veninde vil presse dig til at gøre ting, du ikke vil gøre. Det bedste er, at du selv kan – men det er okay at have brug for at øve sig.
Jeg siger dette samtidig med, at jeg godt har set i dit brev, at du gerne vil være lidt mindre sammen med din veninde.
Men jeg tænker, at du kan have brug for at øve dig på at sige din mening og passe på dig selv.
Der kan opstå andre situationer, hvor andre tror, de kan bestemme over dig. Derfor kan det være smart for dig selv, at du øver dig.
Er der en voksen, som du kan tale med om at få hjælp til at sætte grænser? Jeg tænker på din mor eller far, en lærer eller en anden god voksen. Jeg tror, at det vil være godt for dig, hvis du kunne få hjælp til at sige fra over for din veninde.
Hvis du ønsker mindre tid sammen med din veninde eller mindre tid til at hænge ud på nogle steder, som du ikke har lyst til, kan du tale med din mor eller far om, at du skal gå til noget, som interesserer dig i din fritid. Hvis du gerne vil være sund og træne, er der måske noget sport eller andet, som passer til dine interesser dér, hvor du bor.
Der er måske nogle piger i klassen eller på skolen, som deler dine interesser, som du kan få gode idéer fra og som du måske kan følges med.
Dét kan du undersøge og du kan tænke over det. Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Måske får du nogle andre idéer, som er bedre for dig. Det er fint.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med dine planer.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen