Brev
tre venner
hej er en pige.
jeg har en bff hun er der for mig næsten altid. jeg har bare også en ven. hun siger at vi er bff alle sammen og jeg har det svært når vi alle er sammen. jeg tror også at min bff sir det.
det er som om min ven er ligt imod mig på en eller anden måde men på samme tid ved jeg ikke hvordan jeg skal sige det til dem begge to uden at jeg mister dem.
det er bare også som om at min bff er en held anden når vi alle er sammen og jeg kan desuden beder lide hinde når det bare er hinde og jeg.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Hvor er det bare godt, at du skriver til BørneTelefonen. Det lyder som om, at det er lidt svært mellem din bff, din ven og dig lige nu. Jeg kan godt forstå, at du ikke ved, hvordan du skal sige det til dem begge uden, at du mister dem. Det vil jeg meget gerne prøve at hjælpe dig med.
Du skriver, at din bff er der for dig næsten altid. Det lyder godt nok dejligt. Men hvor er det ærgerligt, at det er som om, at hun bliver en helt anden, når I alle tre er sammen.
Hvis jeg var dig, tror jeg, at jeg ville tage en snak med dem begge to. Jeg ved godt, at det er svært. Men du virker som en sej pige. Har du mon mod på at tale med dem?
Du kunne f.eks. sige noget i stil med:
• Jeg vil gerne være venner med jer begge to, men nogle gange vil jeg også gerne være alene med min bff”
• ”Det virker som om, at du (ven) er lidt imod mig. Er det rigtigt?”
• ”Jeg føler, at du (bff) bliver en anden, når vi alle tre er sammen”
• ”Jeg vil ikke miste nogen af jer, men jeg har brug for at fortælle, hvad jeg føler”
Måske har du selv en endnu bedre idé til, hvordan du kan tale med dem?
Jeg tænker også lige på, at det kan være en god idé at tale med en voksen om det. Har du prøvet det?
Nogle gange hjælper det at tale med sin mor, far eller en anden fra din familie, eller måske en god lærer om det. De voksne skal nemlig hjælpe børn, når børnene har det svært. Og det lyder som om, at det er lidt svært for dig lige nu. Og det kan jeg sagtens forstå.
Hvilken voksen tror du, ville være god for dig at tale med? Det er kun dig, der kan mærke, hvem du er tryg ved.
Hvis du ikke helt ved, hvad du skal sige til den voksne, kan du måske prøve at skrive nogle tanker ned. Prøv f.eks. at skrive ned, hvad du synes er svært. Eller prøv at skrive ned, hvad du føler, når din bff og du er sammen alene – og når din bff, din ven og du er sammen alle tre. Alt det du har skrevet ned (eller noget af det) kan du vise til den voksne. Måske er det lettere end at sige det?
Du kan også vise den voksne dit brev og mit svar. Ville det mon være nemmere for dig?
Hvis du helst vil sige det direkte til en voksen, kan du f.eks. sige:
• Jeg har det svært med min ven og bff for tiden. Jeg har brug for, at du hjælper mig”
• Jeg har det svært, når min bff, min ven og jeg er sammen allesammen. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre”
Jeg tror i hvert fald, at det er vigtigt, at du ikke går og har det svært og dårligt indeni alt for længe. Mange børn synes, at det er rart at få snakket om det, så det kan blive løst. Jeg håber derfor, at du vil tænke over at tale med din bff og din ven eller en voksen – eller måske begge dele.
Uanset hvad du vælger at gøre, er det super godt, at du har skrevet ind til os. Og jeg er sikker på, at du nok skal finde frem til, hvad der er den helt rigtige løsning for dig.
Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116111 og fortælle lidt mere om situationen mellem dig og dine veninder.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen