Brev
Svært ved at sige nej
Jeg har rigtig svært ved at sige nej og jeg ved ik hvad jeg skal gøre
jeg er bare bange for min bedste ven bliver sur og det har jeg haft svært ved altid
så er jeg bange for alt
min tid som barndom ikke har været sjov og så kan jeg godt blive rigtig ked af det
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du har brug for hjælp, så det er rigtig godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen.
Du fortæller, at du er bange for alt og ked af det, fordi dit liv som barn er svært.  Jeg kan godt forstå, at du er bange for at din bedste ven bliver sur, hvis du siger nej, for du har jo brug for din ven, når du er bange og ked af det.  Men, det skal jo helst også være ok, at du siger nej hvis det er sådan du har det.
Jeg er glad for, at du har skrevet dit brev, men det er svært for mig at give dig et råd, når jeg ikke ved, hvorfor du gerne vil kunne sige nej til din ven.
Måske kunne du have lyst til at fortælle lidt mere om, hvad det er, du gerne vil sige nej til?
Og måske kunne du også fortælle lidt mere om, hvorfor din barndom er svær?
Hvis du har lyst til det, vil jeg foreslå forskellige muligheder for dig.
Hvis du har en lærer eller en pædagog, som du har tillid til, kan du snakke med ham/hende om, hvordan du har det. En lærer eller en pædagog skal hjælpe børn, der har det svært. Du kan evt. vise det brev, du har skrevet.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Rådgiveren kan lytte til dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst kan blive hjulpet.
Du er også velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen og fortælle lidt mere om, hvad der sker i dit liv.
Som jeg skrev i starten, tror jeg, at du har brug for, at nogle voksne hjælper dig, så jeg håber, du vil bruge et af de forslag, jeg har givet dig.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.