Brev
Stoler ikke på nogen
Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg gik på en skole hvor jeg ikke havde det godt. Nogen gange havde jeg det så dårligt at jeg ikke ville leve mere. Men mine forældre fandt ud af det og nu er jeg flyttet skole.
Jeg har det bedre, men er bange for om det vil ske igen. Derfor lægger jeg afstand til andre og stoler ikke rigtigt på nogen. Jeg får derfor ikke nogen venner. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!!
Jeg har prøvet om jeg kan være sammen med nogen af de andre, men så blir jeg bange for at de bare synes jeg er mærkelig.
Jeg føler at det er mig der er problemet.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit meget velformulerede brev. Hvor er du god til at udtrykke, hvordan du har det.
Det er godt at høre, at dine forældre hjalp dig med at flytte skole, og at du synes, det går bedre.
Men du skal vide, at når der er sket så mange dårlige ting i din gamle skole, at du ikke havde lyst til at leve, har det sat sine spor i dig. Det lyder helt almindeligt, at du har svært ved at knytte dig til nye venner, fordi du er bange for at blive såret igen.
I virkeligheden er det din krop, der passer lidt på dig lige nu og beskytter dig mod, at det skal gå galt igen. Så du har ret i, at det er noget, der sker i dig, men det er ikke det samme som at det er din skyld, at det går sådan, eller at der er noget mærkeligt ved dig.
Det, du mærker, er en helt naturlig følge af dine tidligere oplevelser, og det vigtige er, at du synes, det går bedre.
Men selvfølgelig er det et problem lige nu, hvor du faktisk er i meget bedre og sundere omgivelser, og du godt kunne tænke dig at få nogle venner.
Jeg vil foreslå, at du snakker med dine forældre igen, og at I sammen taler med din klasselærer om det. Måske har din skole en AKT lærer (AKT står for Adfærd, Kontakt, Trivsel),  der er særlig uddannet til at tale med elever, der har problemer med trivslen, måske vil din klasselærer selv gøre det, eller måske vil han/hun henvise dig til nogle samtaler med skolepsykologen.
Kærlig hilsen og held og lykke
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.