Brev
spørgsmål om rygning
Hej,
jeg er en pige på 14 år, der har nogle spørgsmål omkring rygning.
her for en måned siden prøvede jeg at ryge sammen med nogle veninder, der har prøvet det før. Jeg gjorde det fordi at jeg havde lyst til at prøve det. Men her inde for de seneste uger syntes jeg at jeg er begyndt at ryge okay meget (ca en gang om ugen 1-10 cigaretter).
Jeg kan godt lide at ryge og jeg syntes at det er hyggeligt med mine veninder. Det har kun været mine veninder der har købt smøger hvor jeg så har fået nogle af dem. Men her for et par dage siden købte jeg min egen pakke.
Grunden til at jeg skriver til jer er at jeg er i tvivl om hvad det kan betyde? Og hvor meget skal man ryge for at det bliver meget skadeligt? Og hvad med mine forældre, skal jeg sige til dem at jeg har prøvet det, eller skal jeg bare holde det hemmeligt?
Jeg håber meget at i kan hjælpe mig:-)
hilsen den forvirrede
ps. Det skal lige siges at jeg kun har røget fordi at jeg har lyst.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev.
Mange unge eksperimenterer med cigaretrygning, og efter en måned eller to kan man blive afhængig af nikotin. Når først afhængigheden er der, kan det være svært at stoppe igen.
Nikotin er et stof, som er med til at gøre, man føler sig veltilpas, afslappet og får lyst til at ryge mere. Desuden er der også mange rygere der, lige som dig, synes at det er hyggeligt.
Du skriver, at du selv har købt din egen pakke cigaretter og at du ryger ca. 1-10 cigaretter om ugen, så noget kunne godt tyde på, at du begynder at blive afhængig af det.
Hvornår det er skadeligt er svært at svare på, men som udgangspunkt må svaret være, det altid er skadeligt at ryge. Nogle af de typiske sygdomme, som kan udvikle sig over tid er lungekræft, KOL og åreforkalkning. Hvis man holder op med at ryge, bliver risikoen mindre.
Jeg tænker at det under alle omstændigheder altid er en god idé, at være åben over for sine forældre. Måske bliver de ikke ligefrem henrykte over at få det at vide, men de kan være en god støtte for dig når og hvis du en dag ønsker at stoppe igen.
De bedste ønsker fremover
BørneTelefonen