Brev
Splittes til sommer.
Kære BB.
Tak for brevkassen. Jeg har efterhånden gjort mig nytte af den mange gange, og nu har jeg brug for lidt hjælp igen! 🙂 Jeg er en dreng på 14 år, og går i 8. Klasse. Jeg har en fantastisk dejlig familie, det samme gælder mine venner, så det er jo bare top top top, når alt kører på skinner.
For godt 1 år siden fik jeg knyttet et tæt bånd med en fra 9. Kl. Og tja, lige siden det, så har vi skrevet sammen hver dag – og det kunne blive i flere timer. Det dejlige er også at vi går på samme skole, så vi ser da hinanden af og til. Grunden til at vi ikke ser så meget til hinanden er fordi, at skolen er stor, og klasserne ligger lige sin ende.
Nu skal han jo så ud af folkeskolen og videre på efterskole, og jeg skal jo lige have 9. Klasse med til næste år. Og vi begge har lovet hinanden højt og helligt at vi vil kontakte hinanden så tit vi kunne, uanset hvad. Alligevel er jeg bange for at vi mister kontakten en smule, så det måske bliver til en lidt snak 1 gang om ugen eller sådan noget. Måske over flere uger. Og når vi begge er vant til at være hinanden i selskab hver dag, så føles det jo ret mærkeligt, hvis vi ikke har snakket i to dage.
Men derfor spørger jeg så dig om, hvad jeg kan gøre for at holde kontakten aller bedst, og så foretage sig ting imellemtiden, så jeg ikke kommer til at savne ham for meget. For jeg ved at det ikke bliver hver dag, at vi kommer til at skrive sammen! Tusinde tak på forhånd! 🙂
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er dejligt at høre, at du kan bruge de svar du får. Jeg kan godt forstå, at du kan blive bekymret, når du tænker på, hvordan det hele ser ud, når din kammerat skal på efterskole næste år.
Jeg tænker, at det er godt, at I allerede har talt om, hvordan det hele bliver næste år. At I allerede har lavet nogle aftaler omkring at holde kontakten ved lige. At du også tænker på, at du gerne vil have plads til andre ting, tænker jeg bare er rigtig godt. Måske var det en løsning, at I udover at skrive sammen fik installeret skype på jeres computere..? Dermed ville I kunne lave nogle aftaler, hvor I kunne tale sammen, samtidig med at der var plads til andre ting i begge jeres kalendre.
Du skiver ikke noget om, hvor vidt I ses i fritiden, kun at I ikke ses ofte i skolen. Var det en mulighed, at du talte med din kammerat om, at I kunne prøve at ses i fritiden? Jeg tænker også på nu allerede, før han tager på efterskole. På den måde kunne I få prøvet jeres venskab af ud over den fælles interesse, I har ved computeren.
Hvis I har det godt sammen også udenfor computerverdenen, kunne du måske besøge din kammerat i en weekend på efterskolen, og omvendt kunne han besøge dig, når han var på hjemmeweekender..?
Jeg ved ikke, om I begge to er interesserede i computerspil, men der er mange som kan spilles mod hinanden over nettet, kunne det være en mulighed for jer to? På den måde ville I kunne have flere fælles interesser, sådan nogle er med til at holde på et venskab.
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine forslag, du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneBrevkassen igen.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.