Sove ude

Jeg er 18 år, og bliver snart 19. Jeg hader at sove ude – jeg kan godt, men vil til hver en tid undgå det. Det er ikke fordi jeg savner mine forældre, men det er hele følelsen af at det ikke er mine trygge rammer, og at det ikke er mine ting og rutiner.

Det hjælper ikke at jeg tager de ting med jeg behøver, fordi det er aldrig det samme. Det føltes som om der bare aldrig går noget galt, eller jeg glemmer noget. Jeg har en kæreste og vi har været sammen i to år, og kan ikke engang sove hos ham. Jeg kan hvis jeg virkelig prøver, men det er sådan 1 gang hver tredje måned.

Det er et stort problem i mit sociale liv. Jeg græder flere dage inden studierejser/ture, og jeg sover fx ikke ude efter fester. Vil hellere bruge en time hjem end at sove hos en veninde. Sagen er at vi skal i sommerhus alle mine veninder og jeg, her i vinterferien. Men kan mærke jeg virkelig ikke har lyst, de andre snakker om hvor meget de glæder sig men det er ikke gengældt.

Jeg ved det bliver hyggeligt, og vil sikkert også hyggeligt deroppe. Men hele overgangen til at skulle afsted, og især aften ude er svære for mig. Bliver rigtig ked af det, og er i tvivl om det er en slags angst jeg har. Det er ikke noget som er kommet nu, det har altid været der. Sov heller ikke ude som lille, og havde altid min mor med på spejderlejr.

Ved ikke helt hvad jeg skal gøre med mig selv, eller/om jeg skal droppe sommerhus turen

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Hvor er det godt du har skrevet herind med dit sove ude problem. Du har det bedste udgangspunkt for at ændre på tingene, for du vil faktisk rigtig gerne kunne sove ude, kan jeg læse ud fra dit brev.

Jeg kan godt forstå at det er svært og at du bliver ked af det. Lige siden du var helt lille, har du haft det dårligt med at sove ude. Det er mange år at have denne følelse af utryghed.

Tryghed er noget, du kan skabe for dig selv, og en del af den trygge følelse er forbundet med regelmæssighed og ritualer. Måske kan du allerede fra i dag øve dig i at skabe dine egne rammer i forbindelse med sengetid.

De ritualer og rammer du skaber for dig selv, er dine trygge rammer. Det er en måde at skabe forudsigelighed for dig selv og passe på dig selv. Forhåbentlig kan de rammer hjælpe dig til at føle en større tryghedsfølelse i dig selv. Uanset hvor du sover.

Du har styrken og magten til at skabe den nødvendige tryghed for dig selv. Prøv at indføre en eller flere af disse ritualer, eller måske skab nogle andre ritualer for dig selv. Du kan eventuelt beslutte dig for at tage 5 ritualer med når du sover ude.

  • Du kan bruge 5-10 minutter hver aften på at skrive dine tanker ned i en bog. Du må også godt bruge længere tid. På den måde kan du måske tømme hovedet for de tanker, der giver de utrygge følelser når du tænker på at sove ude.
  • Du kan tage et varmt og langt brusebad hver aften, specielt hvis du føler dig utryg, inden du går i seng. Badet får dine muskler til at slappe af, så det måske er lettere at finde ro.
  • Du kan finde et bestemt tøjdyr, som du kan sove med om natten eller tage en bestemt t-shirt på, du særligt godt kan lide at sove i. Tøjdyret kan skabe tryghed, så du ikke føler, du er alene i sengen. Det kan godt være, det lyder lidt barnligt, men jeg ved, det kan fungere for voksne mennesker også.
  • Mange har også glæde af at lytte til noget afslappende musik, inden de sover. Det kan være lettere at falde i søvn, hvis man får hjælp gennem musik eller lyde.
  • Du kan også vælge at lytte til en podcast, som du finder på nettet eller måske en lydbog fra biblioteket? Du kan også skrue helt ned for lyden og måske lettere falde i søvn, når der er stille stemmer i baggrunden?
  • Hvis mørke tanker dukker op, når du ligger under din dyne, kan du også gøre noget andet. Prøv at tænke på en eller to ting, der  er sket i løbet af din dag, som fik dig til at smile.  Det er i princippet ligegyldigt hvad, det var, bare det var noget, der gjorde dig glad. Hvis du kan fremkalde endnu et smil på læben, jager du lettere de dystre tanker væk.
  • At trække vejret dybt  flere gange i træk kan også virke beroligende. Træk vejret dybt imens du tæller til 5, hold vejret og tæl til 4, ånd ud og tæl til 5. Gør det nogle gange i træk hver aften, når du ligger i din seng og ikke kan sove. Det hjælper mod nervøsitet og flytter din opmærksomhed ind i din krop. Du kan også finde videoer på f.eks. youtube, hvor du finder vejrtrækningsøvelser, som giver mere ro.

Herudover vil jeg foreslå dig at tænke nærmere over følelserne af utryghed, der dukker op lige inden du skal sove. Det er bedst, at du tænker over dem i løbet af dagen, og at du taler med nogen om dem. Vær nysgerrig på om det er de samme bekymringer eller tanker, der dukker op i dit hoved?

Det er en god ide at betro sit problem til nogen. Måske kan du tage en snak med dine forældre? Eller du kan tale med en ven eller veninde?

En anden mulighed er, at du tager dit brev og mit svar og viser det til en, du har tillid til? Du fortæller jo klart og tydeligt i dit brev hvordan du har det, og hvad du gerne vil have hjælp til.

Måske kan du snakke med en af veninderne der også skal med på sommerhusturen, og fortælle hvordan du har det. På den måde ved du at du har en ven på turen, der ved hvordan du har det, hvad tænker du om den ide?

Du tænker selv over, om det kan være en slags angst du har. Det er desværre svært for mig at sige, men jeg vil sige, at jeg har før talt med unge på din alder, som har haft svært ved at sove ude. Du er i hvert fald ikke alene om at have det sådan her.

Hvis nu det bliver ved med at spænde ben for dig i dit sociale liv, så tænker jeg også, det kunne være en idé at opsøge en psykolog. Det kan du gøre igennem din læge eller via kommunen: Gratis psykologhjælp

En psykolog vil kunne grave lidt dybere og hjælpe dig endnu mere med at finde gode strategier og trygge måder at udfordre dig selv på, så du kan skubbe dine grænser for at sove ude. Hvad tænker du mon om det?

Nu har du i hvert fald taget det første skridt henimod at få det bedre med at sove ude. Jeg tror på, du kan finde styrken til at søge endnu mere hjælp hos dine veninder og familie, så de kan støtte dig i denne udvikling.

Knus og kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.