Brev
Snakker alt for meget og lukker så meget lort ud.
Hej.
Jeg skriver fordi jeg har en tendens til at snakke alt alt alt for meget. Jeg siger også mange virkelig åndssvage kommentarer
I skolen føler jeg at jeg er ved at miste mine venner derfor siger jeg en masse dumme ting hele tiden for enten at få deres opmærksomhed eller for at få den til at grine. Det går bare tit dårligt og bliver meget akavet
I timer afbryder jeg hele tide jeg snakker og snakker. Kommer med åndssvage kommentare som 90% af gangene er total unødvendige og folk kommer bsre til at hade mig endnu mere.
Her forleden var der nogen af drengene der lavede sjov med en anden. Jeg skulle selvfølgelig være med fordi jeg gerne vil være en del af deres “venskab” og have deres opmærksomhed, men det der skete var at de blev sure og sagde noget til de vokse om at jeg irriterede en, men det var ment i sjov ligesom alle de andre, men når jeg lavede sjov var det bare pisse irriterende og de begyndte bsre at hade mig.
Der var også et tidspunkt hvor jeg satte mig over til deres bord, men så fik jeg afvide at jeg ingen venner havde og jeg ikke måtte sidde der. Det gør forfærdelig ondt at høre sådan noget og man har bare lyst til at sætte sig ned og græde.
I den af klassen har jeg nogen venner, men jeg føler mig udenfor som 3-4 hjul. Og bliver set som en person man gerne vil være lidt sammen med ungår det på grund af ens eget ry.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg tror meget at grundene til det hele er at jeg lukker så meget lort ud og overskrider folks grænser. Jeg siger tit mange upassende ting for at få folk til st grine, men det går altid ud over gevind. Hvad skal jeg gøre jeg bliver det ned på som den trælse og irriterende dreng, som er fatsvag og uklog.
Jeg har selv en forståelse for at jeg selv mener at min forståelse for tilværelsen og forståelse for ens eksistens. Samt at lærer nye ting og forstå ting er meget højere end andre.
Jeg kan også godt mærke at jeg virker rigtig egoistisk når jeg skriver dette.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årige dreng.
Tak for dit brev.
Hvor er det godt, at du skriver og får delt dine tanker.
Jeg kan høre, at du gør dig en masse tanker om, hvordan andre oplever dig og din måde at være på. Du skriver, at du har en tendens til at tale for meget.
Der er mange unge mennesker som dig, der indimellem kan komme til at føle sig usikker og forkert, og føle at man får sagt alt muligt tosset.
Vi er jo alle forskellige og nogen snakker mere end andre. Prøv en dag i klassen og lyt, om ikke der er andre der også taler meget. Nogen gange, når man bliver usikker, så kan man komme til at sige noget sludder, men det betyder ikke, at man er forkert.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret. For du har lagt mærke til at dine kommentarer skaber en afstand til de personer, du gerne vil tættere på. Det er klart, at du kommer til at tænke på, hvad du kan gøre.
Heldigvis har du nogen venner i klassen, måske kunne du prøve at snakke med dem om, hvordan du har det? Måske kan du prøve at være åben om, at du ind i mellem kommer med nogle åndssvage kommentarer?
Måske oplever de slet ikke, at du taler alt for meget og hvis de gør, kan I måske lave en aftale om, at de lige siger det til dig på en ordentlig måde.
Når du fortæller, at der er nogen der siger til dig, at du ingen venner har, og at det gør forfærdelig ondt at høri
Måske taler du ikke så godt med dine forældre eller lærere? Så kan du heldigvis ringe ind til os på tlf. 116111 – vi vil rigtig gerne tale mere med dig om, hvad du kan sige til dine klassekammerater. Sammen kan vi måske finde frem til nogle gode sætninger og kommentarer, du kan bruge?
Hvis der er noget man syntes at man er god til, må man godt have lov til at være stolt af det, det er bestemt ikke egoistisk.
Jeg håber du kan bruge mine forslag, og hvis du får lyst til at tale med nogen om det, kan du som nævnt altid ringe og tale med en af vores rådgivere på BørneTelefonen tlf: 116111
Kærlig hilsen BørneTelefonen