Brev
Slut med at være en taber
Hej.
Jeg er en 14 årig pige.
Jeg flyttede til en ny skole for næsten et halvandet år siden.
Jeg har haft lidt svært ved at falde til, fordi mine venner, ja er årgangens nørder. Jeg har kun 3 gode venner, men de er allesammen “tabere”
Jeg tror også jeg er vokset fra dem, fordi jeg ikke syntes det er interesant at snakke med dem og vil helst blive venner med nogle andre. Men jeg ved ikke hvordan, jeg skal lære nogle nye at kende, da jeg ikke er ny længere.
Håber virkelig I har nogle gode råd.
Hilsen pigen.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Du skal have tusind tak for at dele dit brev med BørneTelefonen. Du skriver, at du syntes at du er vokset fra dine venner, og du kunne godt tænke dig at lære nogle nye venner at kende. Jeg tror at der er mange, der kan nikke genkendende til det du beskriver, at man synes, at de gamle venner ikke er så interessante mere og man kunne tænke sig at lære nye at kende.
Jeg kan sagtens forstå, at du tænker, at du har lyst til at prøve andre venskaber, især fordi du har følelsen af, at de nuværende venskaber ikke er så interessante mere. Der kan være flere årsager til, at det er blevet sådan, måske er du simpelthen vokset fra gruppen, måske har du bare brug for flere forskellige input, end de nuværende venner kan give dig, det betyder ikke nødvendigvis, at du skal sige farvel til vennerne, men måske kan du beholde de gamle venner og samtidig få nye venner, hvordan lyder det?
Kan det tænkes, at enten du eller veninderne har fået andre interesser end tidligere og derfor føles det som om, du har brug for at komme videre og prøve noget nyt? Jeg tænker, at det er i jeres alder, der sker en overgang fra at lege og være sammen om fritidsinteresser, til…. at det måske er vigtigere, hvad man snakker om og hvilken klub man går i. Venner kommer for det meste ikke af sig selv, man må i gang med at gøre noget, for at få nye venner.
Det kræver mod at opsøge nye venskaber, så det første skridt vil være at beslutte dig til at være modig. Når man skal øve sig, går det nogle gange godt og nogle gange ikke så godt, så når det ikke går så godt, så husk at være stolt af, at du er så modig at du tør. Her kommer nogle ideer som du måske kan bruge.
Det kan være, at du skal tage initiativet, sige lidt højere 'farvel og vi ses i morgen' når du går fra skolen og lyt efter om, der så ikke er flere der siger 'ses'. Måske ikke den første dag - de andre skal jo lige tage mod til sig også, og finde ud af, at det også er til dem du siger det til. Brug lidt tid på at lytte opmærksomt efter, hvad der tales om i klassen, og så tage de skridt over til de andre - så viser du, at du gerne vil være med i det de taler om. Smil, og virk imødekommende, du behøver ikke at være sukkersød, men et smil plejer at åbne op for det positive i andre. Det behøver ikke, at være dig, der skal føre ordet og være i centrum, det er flot at du tager mod til dig og vover at satse lidt - for jeg tror det kommer godt tilbage til dig.
Måske kunne du tage mod til dig og spørge en af pigerne om I skal tage hjem til dig eller hende til en kop te?  Eller du kan måske sende hende en sms, og lave en aftale. Det kan være, at I kan mødes hjemme hos hende og gå en tur i biografen, café eller andet, som giver jer mulighed for at være sammen og tale med hinanden. Mon det vil være en mulighed, du har mod på at bruge?
Jeg ved det er super svært at skulle i gang med at snakke med de andre piger, og specielt her 1,5 år efter du er startet i klassen og de andre piger i klassen er vant til, at du kun snakker med nørderne.
Det kan også være i fritiden, du finder nye venner. Det kan være til en fritidsinteresse du har eller begynder til? Det kan også være ved et fritidsjob, som du snart er gammel nok til at få, at du møder nye venner? Det kan altså også være andre steder end i skolen, at du søger nye venner. Hvis du har mod på det.
Du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne rådgivere du kan tale videre med, hvis du har lyst til at snakke mere omkring, hvordan man kan få venner.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen