‘Slå op’ med min bedste veninde?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit ærlige brev. Det lyder til, at du tænker meget over det hele. Det kan jeg faktisk godt forstå, for det lyder til, at der er flere ting, som du ikke bryder dig om.

Jeg vil i det her brev forsøge at komme rundt om de ting du skriver og stille dig nogle spørgsmål, så du forhåbentlig kan finde frem til, hvordan du skal forholde dig i den her situation. Jeg håber, at brevet på den måde kan give svar på dine spørgsmål.

Det er godt, at du holder fast i, hvem du er. Det er flot, at du kan mærke efter og er opmærksom på, hvad du føler og for eksempel ikke blot ændrer profilbillede på Facebook, fordi dine veninder vil have det. Det er stærkt!

Hvad gør, at du tænker, at du er de ”populæres kiksede veninde”? Det kan sagtens være, at andre ser dig på en helt anderledes måde og tænker, at du er sød. Du skriver, at du ikke kan komme ud af det hele nu – har du overvejet, om du kan være veninder med de to piger uden du føler, at du er viklet ind i en masse, som du ikke har lyst til at være del af? Altså, om du kan være veninder med dem uden, at du selv skal være en del af popularitets-dramaet?

Du skriver, at din veninde ændrer sig, når I er sammen med andre. Du spørger, om du skal tale med hende om det? Jeg tror, at det er en beslutning, som du selv skal mærke efter om du har lyst til. Man kan sige, at hvis du ikke fortæller, hvordan du har det, så giver du hende heller ikke en mulighed for at ændre på tingene, da hun så ikke ved, hvordan du har det.

Hvis du vælger, at gøre det, så kunne du måske starte med at fortælle hende, hvor meget hun betyder for dig, og hvor dejlig, du oplever hun er, når I er alene. Derefter kunne du sige, at du føler, at hun er anderledes overfor dig, når I er ude, og at du faktisk er blevet såret over det. Du kunne måske også sige, at du godt forstår, at det er vigtigt for hende at være populær, men at du ville ønske hun bare kunne være mere sig selv. Det kunne måske også tænkes, at hun syntes, det til tider kan være hårdt hele tiden at skulle kæmpe for at blive ved med at være populær. Måske I rent faktisk kunne tale om det? Nu kan du jo se, hvordan jeres samtale udvikler sig.... Det kan være, at hvis du åbner dig lidt omkring, hvad du tænker om det popularitetshalløj, at hun måske tør gøre det samme. Måske det vil ændre noget, hvis hun kender til din oplevelse af det. Hvad tænker du om det?

Du skriver, at du har sagt til hende, at du vil tale med hende. For nogen kan det være svært at sige det man vil i situationen. Det kan være, at det er en hjælp for dig først at skrive det ned, som du vil sige og eventuelt øve dig på det inden. Det kan for nogen være lettere så at sige i situationen. Giver det mening?

Det er strengt det ham drengen har sagt om dig. Jeg tænker, at det siger mere om ham end om dig! Derudover kan det være, at han slet ikke har det på den måde, som han har givet udtryk for. Du skriver selv, at de gør meget for at være populære. Ville han mon sige til hende, hvis han var blevet ked af, du ikke ville være kærester med ham? Det kan være, at det er en facade han sætter op.  Jeg skriver det ikke for, at du nødvendigvis skal synes anderledes om ham, men det kan måske være en hjælp for dig at tænke på. Jeg kan godt forstå, at du er blevet ked af, at B ikke sagde andet, da de talte sammen på lejren. Det kan tænkes, at hun selv har været usikker i situationen, og er bange for pludselig ikke at være populær mere. Jeg får den tanke, at hun nok ikke har den samme styrke til at sige fra, som du har.

Det lyder til, at nogle værdier for dig er respekt og loyalitet blandt venner – det er gode egenskaber at lægge vægt på. Hvis du syntes, at det er vigtigt for dig, så kan du måske tale med hende om, at du blev ked af, at hun ikke sagde noget. Så ved hun, at hun har gjort dig ked af det. På den måde kan hun måske også blive bevidst om, hvad det vil sige at være en god veninde for dig. Hvordan lyder det?

Jeg kan godt forstå, at det kan føles skræmmende at skulle gøre noget ved dette problem, for hvis du ikke har disse to veninder, hvem har du så? Jeg siger ikke, at du skal droppe dine veninder, men kunne du mon på nogen måde gøre dig selv mindre sårbar og afhængig af dem? Kunne du begynde også at tale med andre og være sød overfor flere i din klasse? - eller hvad med i parallelklassen? En ting er at være populær, fordi man er smuk og sej. Noget andet er at være vellidt af andre, fordi man er en sød, imødekommende og venlig person. Kunne du mon være én, som både kunne komme godt ud af det med de populære, og dem, som ikke er?

Det er godt, at du bliver ved med at gå i skole, lave lektier og at du lytter til dig selv. Det er vigtigt at holde fast i, hvem man er – og det er mere sejt at lave lektier og komme i skole end at pjække. Du viser ved hele det her brev, at du holder fast i dig selv og dine egne værdier. Det er godt gået!

En anden mulighed kunne også være at tale lidt med din lærer om situationen. Det lyder til, at I har et anspændt forhold til hinanden i klassen angående popularitet. En mulighed kan være, at du taler med den lærer, som du er mest tryg ved om, hvad der foregår i klassen. Dine lærere skal sørge for, at der er en god stemning i klassen. Det kan derfor være, at det kan være med til at ændre på situationen i din klasse. I kunne for eksempel tale om det i klassens time, hvordan man er overfor hinanden og taler om hinanden - og hvorfor popularitet mon er så vigtigt for nogen? Kunne det mon i bund og grund skyldes at mange er rigtig usikre på hinanden? Hvordan lyder det og hvilken lærer ville du mon helst tale med om det? Det er ofte godt at tale med læreren om det på et tidspunkt, hvor I begge har god tid.

Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad der kan gøres. Det er så sejt af dig at skrive herind. Husk på, at det kræver helt vildt meget mod og styrke at turde være sig selv og holde fast i, hvem man er. Jeg håber for dig, at du kan blive ved med at gøre det.

Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen for at tale videre om det. Det kan for nogen være en hjælp at få talt det igennem med en, som ikke er involveret i det hele. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym.

Pøj pøj med det – mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.