skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev med nogle rigtig gode spørgsmå. Det er godt, at du har sat dine spørgsmål op i rækkefølge. Jeg vil svare dig efter samme rækkefølge.

Du fortæller, at du er bange for at de andre ikke kan lide dig henne i skolen. Og spørger samtidig til hvordan du kan få mere opmærksomhed. 1. Når skriver du om det, kommer jeg til at tænke på, hvordan det er at gå i din klasse? Har du oplevet noget ubehageligt f.eks. blevet drillet eller mobbet? Eller er det en god klasse hvor man er gode kammerater, er der rart og trygt?Hvis der foregår meget drilleri eller direkte mobning i din klasse – eller at du bliver drillet eller mobbet selv - så er det ikke i orden. Hvis det ikke er rart og trygt i din klasse, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt at tale med en sød lærer - så lærerne kan hjælpe med, at det bliver rart og trygt i klassen, for alle. Det vil nok også være godt at tale med dine forældre om det, så kan de ringe eller mødes med læreren og tale om, at der skal gøres noget i klassen, så I får det bedre?Jeg ved at mange børn også bekymrer sig om, om andre kan lide dem. Det kan jo gøre en lidt usikker hvis det er meget vigtigt, at alle andre kan lide en. Jeg gætter på, at det måske er sådan du kan have det? Jeg vil sige til dig, at hvis man er sød og rar overfor andre, så kan de andre være trygge ved en og synes man er ok. Samtidig er man også nødt til at sige fra ind imellem, hvis der er noget man ikke synes er ok. Jeg synes, at det er godt at have sine egne meninger, så man ikke bare gør hvad alle andre vil have en til at gøre, for at de kan li' en. Hvad mon du tænker om det? Jeg er rigtig glad for at høre, at du har nogle gode veninder i skolen. Det er vigtigt og rigtig dejligt.Jeg tænker, at du og dine veninder har det godt sammen, og I kan lide hinanden og være sammen. Jeg gætter på, at I er sammen, fordi I godt kan lide hinanden som I er, og de meninger og interesser I har? Det viser mig, at kan man li hinanden behøver man ikke altid at gøre så meget, andet end at være rar og sig selv - så finder man sammen i venskaber. Man behøver altså ikke altid, at opføre helt anderledes end det der føles naturligt for en. Jeg tænker, at det vigtigste man kan gøre er at være sig selv, og selv tænke over hvordan man selv synes en god veninde eller skolekammerat er overfor andre. Hvordan synes du en god veninde skal være?Det kan virke lidt mærkeligt på andre, hvis man begynder at gøre ting bare for at få opmærksomhed. Så hvis du gerne vil have mere opmærksomhed kan du måske skrue lidt mere op for det allerede gør, så det bliver tydeligere og mere synligt for de andre... En idé kan være, at du arrangerer at klassen sammen tager ind og ser en film i biografen. Du kan være den der laver en seddel om det, og får svar tilbage. Alle skal selv betale for biografturen. Vil det være en idé, eller er der andre ting du kan finde på? 2. I dit andet spørgsmål skriver du, at du er forelsket i en dreng der ikke kan lide dig – og hvad man kan gøre ved det.
Hvis du ved, stensikkert, at han ikke kan lide dig, så er der nok ikke så meget at gøre lige nu, end at give det lidt tid og se om det ændrer sig.Man kan godt blive ked af det hvis man kan lide en, der ikke kan lide en på samme måde. Det er noget alle oplever – ofte flere gange i deres liv. Det vigtige er at huske at det ikke er fordi der er noget galt med dig. Og der vil helt sikkert komme en der kan lide dig.Hvis situationen er den at du tænker at han ikke kan lide dig – men måske ikke er helt sikker, er der så en måde du kunne lære ham bedre at kende på? F.eks lave nogen aktiviteter sammen eller noget skolearbejde, hvis I går i klasse sammen? Du kan måske få idéer ved at bruge vores Scoreguide, klik her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse/Scoretips.aspx3. Dit trejde spørgsmål handler om, at du ikke tør gå i bad sammen med de andre efter gymnastik, fordi du er bange for at de andre griner af dig. Er der mon nogen der har sagt noget til dig eller andre piger –  er der måske andre som har det ligesom dig? Måske har du lagt mærke til, at det ikke er alle som går i bad efter gymnastik eller gemmer sig lidt i badet? Jeg ved, at der er rigtig mange som har det på samme måde, og mange gymnastiklærere ved det godt. Måske ved din lærer det ikke, at det er sådan mange har det? Så vil det være godt hvis du og måske dine veninder kan sige det eller skrive det til gymnastiklæreren. Så kan I måske få en snak om hvordan det blive mere trygt for jer. Måske kan din mor hjælpe dig med at sige det, hvis du fortæller hende, at det er lidt svært med at bade...? Jeg håber, at det vil hjælpe, så du kan prøve at gå i bad efter gymnastik med de andre.I er på vej i puberteten, så de næste par år, er der mange som føler sig usikre på deres krop og udseende, og har tanker som dig. Det kan gøre, at man ikke tør gå i bad sammen med andre - men når man bader sammen, kan man også se hvor forskellige kroppe kan være, og alligevel er de allesammen helt normale.  Jeres kroppe udvikler sig, der kommer bryster, hår og menstruation. Det er noget man lige skal vænne sig til. Nogle udvikler sig tidligere end andre og andre senere. Det er ikke altid let at være den første eller sidste i sin klasse til at få bryster, hår og menstruation. Det er helt normalt, at puberteten begynder når man er mellem 9 - 13 år. Alle skal igennem det - det er tegn på, at man går fra barn til ung.Mit svar til dig blev lidt langt. Jeg håber, at du kan bruge mit svar og det vil hjælpe dig. Du er meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111. Alt godt til dig fremover. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.