Brev
Skole liv
hej
jeg kan ikke lide min nye skole jeg er nemlig flytte skole der er en pige der ikke er særlig sød over for. når jeg når jeg spørg om jeg må være med så siger hun bare nej.
Men når min anden ven spørg så siger hun ja, Så spørg jeg hvorfor men så siger min anden ven det må du da også gerne men hun siger jo bare nej. Og så sender hun nogle underlige øjne som om jeg er en idiot, men jeg tør bare ikke at sige lad vær for siger hun at jeg har gjort et landet. Men jeg tør helle ikke at sige det til en vorksen, for så for hun bare skæld ud og så bliver hun bare så sur på mig.
Men min anden ven vel altid gerne have mig med, så nogle gange vil jeg ikke i skole men det skal jeg men jeg håber at i kan hjæpe mig med det her.
mvh en for 3.klasse
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige fra 3. klasse
Tak for dit brev. Øv hvor lyder det bare trist, at du bliver holdt ude af en pige fra din nye klasse! Hvor er det godt, at du skriver til BørneBrevkassen, så du kan få noget hjælp!
Jeg kan godt forstå, at der er dage, hvor du ikke vil i skole. Der er ikke noget værre end, hvis ikke man føler sig holdt udenfor i sin klasse. Jeg tænker, at det som du bliver udsat for, ikke er i orden. Og at det er de voksnes ansvar at gøre noget ved det.
Jeg kan høre på dit fine brev, at du har gjort dig mange gode tanker om, hvad der kan ske, hvis du fortæller om det, der foregår til en voksen. Det er sådan, at alle skoler har et ansvar for, at eleverne trives og er glade for at gå i skole, og når det ikke er tilfældet, skal de voksne tage fat om problemerne.
Nu ved jeg ikke om du har fortalt dine forældre om det, der foregår..? Måske kunne det være en hjælp for dig at fortælle dine forældre det, og at de så tog en snak med din lærer om det..? Hvis du finder det svært, kan det måske være en hjælp at vise dit brev samt mit svar..? Jeg ved godt, at tanken om, at de voksne får det at vide, kan være svær.. Men det er vigtigt, at din lærer får kendskab til det, så de kan tage hånd om det, og at dermed kan blive glad for at gå i skole... (Så må dine forældre sørge for at snakke med læreren om, at det ikke må virke som om, du har bedt hende om at tale med pigerne.)
Hvis du skulle have brug for nogle flere øvelser til, hvordan du får sagt det til dine forældre eller til din lærer, så skal du være velkommen til at ringe på vores BørneTelefon på 116 111. Det er anonymt og gratis! Dine forældre kan også ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og tale med en rådgiver om, hvordan de bedst støtter dig.
Håber du har mod på det!
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.