Brev
Skal, skal ikke?
Hej bb 🙂
Vil gerne lige starte med at sige at jeg har skrevet et brev for lidt tid siden, som jeg fik svar på, og det har virkelig hjulpet mig på vej til at komme videre! 1000 tak for det 🙂
Nå men… Jeg har lige været igennem en rigtig hård tid hvor jeg på en måde mistede min bedste veninde (lang historie) men jeg fik så den her anden bedste veninde.
Denne pige har jeg kunnet sagt alt til virkeligt ALT! Jeg har sagt ting jeg aldrig ville kunne sige til nogen anden, ikke engang til min daværende bedste veninde. Jeg har stolet på hende og sagt mine dybeste hemmeligheder. Helt fra start hvor jeg var sammen med den gamle veninde var vi knap så gode veninder… Vi bagtalte hindanen og havde lidt had på hindanen. Men her for tiden var vi blevet rigtig tætte.
Men jeg er begyndt at tvivle på hende…. Jeg kan blive utrolig træt af hendes attitude! Det som om hun tror hun ejer alle og er bliver en ægte bitch!
Hun er den på skolen der er rigtig populær, og har rigtig mange drengevenner. Hun siger hun synes at det er irriterende med så mange drenge der følger efter hende. I modsætning til mig. Jeg har ingen drengevenner og bare akavet og kedelig.
Det irriterer mig at hun siger det, fordi hun prøver virkelig også at få dem til at gøre det og lade sig provokere. Men vær gang jeg siger noget til hende om det bliver hun skide sur!
Ville gerne lige komme med et eksempel: her idag efter idræt kunne hun ikke finde sin bh. Vi fandt den så nede i skraldespanden… Der var så en pige fra parallel klassen der gik ind og sagde det til hele hendes klasse. Jeg synes selvfølgelig at det er virkelig langt ude og slet ikke en særlig god joke! Men alligevel var jeg lidt ligeglad med hende. For hun skabte hele tiden opmærksomhed omkring sig pga af bh’en.
Det pisser mig også af for hun har ingen bryster men bruger større bh end mig og jeg har større bryster end hende!!! Hun kan selvfølglig slet ikke passe den!
Men hun skriver også med 2 af de drenge som hun godt ved jeg kan lide. Den ene ved hun alt om, og at jeg har været forelsket i ham i et halvt år men han sorgede mig. Den anden er en jeg skriver med lige nu og jeg HADER at hun skriver med ham! Hun taler hele tiden med ham, og om ham. Jeg bliver så sur og irriteret og det ødelægger bare min dag!
Jeg tænker tit på min daværende veninde… Vi har været bedste veninder siden børnehaven men så gjorde hun noget virkelig tarveligt mod mig. Jeg havde så “mistet” hende. Vi har det så sjovt sammen når vi er sammen og vi kender hindanen så godt. Jeg savner hende ufatteligt meget… Jeg ville ønske at det bare var som det var før. Og det som om at man ikke rigtig kan skille os ad længere…
Jeg ved godt at det kan lyde som at jeg er misundelig på min nuværende veninde. Det er jeg også på nogen punkter må jeg sige.
Så mit spørgsmål er: Skal jeg gå tilbage til min gamle veninde og holde fast i hende?
Eller skal jeg snakke med min anden veninde og blive hos hende?
Håber i kunne følge med i mit rodede brev 🙂
Håb fra M.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.
Tak for dit brev! Dejligt at høre, at du har fået god hjælp fra brevkassen før.
Jeg kan godt forstå, det er en svær situation, og det kan være meget forvirrende når man oplever at venskaber skifter og ens veninder ikke altid er lige søde ved én. Jeg synes det lyder som om at du er en rigtig god veninde, som sætter pris på at have venskaber, hvor man behandler hinanden godt og kan være ærlige over for hinanden. Derfor tænker jeg, at det du måske oplever som kan være svært i dine venskaber kan skyldes, at andre ikke altid er lige så opmærksomme på dine følelser og tanker som du er på deres.
Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at finde ud af, om du skal beholde din nuværende veninde, eller gå tilbage til din gamle. Jeg tænker på, om man mon ikke kan have flere gode veninder end én?
Det er nogle gode og beskrivende eksempler du giver på din venindes opførsel og det der irriterer dig, og jeg får indtryk af, at du måske føler at du står lidt i skyggen af hende? Det synes jeg er rigtig ærgerligt, for det lyder faktisk som om, at du selv er en sød og fornuftig pige. Ud fra det du fortæller om hende, kunne det tyde på, at I ikke er enige om, hvordan man er en god veninde, når det handler om at være loyal overfor sine veninder og det lyder som om, at det strider imod det du selv synes er vigtigt i et venskab. Dog kan jeg se, at I i jeres venskab også har noget rigtig vigtigt – nemlig det, at I kan fortælle hinanden alt, og jeg tænker at det måske kan hjælpe til, at du faktisk vil kunne fortælle hende om dine tanker, og tale med hende om jeres venskab.
Det er rigtig flot, at du allerede selv har prøvet at sige noget til din veninde om det, der irriterer dig, og det er ærgerligt at hun har reageret med at blive sur. Måske kan der findes en anden måde at tale med hende om det, så hun bedre forstår hvor meget det går dig på at hun opfører sig som hun gør. Nogle gange kan man komme til at tale om tingene på en måde, så man lyder sur og irriteret, og det kan få den anden til at reagere på samme måde. Det kan gøre tingene mere indviklede end det behøver at blive. Måske er det noget du genkender? I de situationer kan det være lettere at få den anden til at forstå, hvad man mener, hvis man fortæller at situationen gør én ked af det og forvirret. Måske kunne du endda prøve at forklare hende, at det er fordi du ønsker at "redde" jeres venskab, at du gerne vil have talt med hende om det. Det kan være at det kan gøre hende mere opmærksom på, at det er noget der betyder meget for dig.
For at vende tilbage til dit spørgsmål om, hvilken veninde du skal vælge tænker jeg, at det er tydeligt ud fra dit brev at se, at du savner din gamle veninde og gerne vil have jeres venskab tilbage. Jeg synes generelt, det kan være godt at have flere venskaber, så man kan "bruge" lidt af det bedste fra hvert venskab. Derfor tænker jeg, at udover at få talt med din nuværende veninde, kunne det være at du skulle forsøge at genoptage venskabet med din gamle veninde.
En anden ting som måske kan hjælpe dig på vej, kunne være at lave en liste over alle de gode ting ved hver veninde. På den måde kan det være, at det bliver tydeligt hvad du sætter pris på ved, hver af veninderne, og hvad der giver dig lyst til at være deres veninde.
Jeg håber du kan bruge svaret, og at du finder ud af det med dine veninder. Hvis du har brug for at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen