Skal, skal ikke?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M.
Tak for dit brev! Dejligt at høre, at du har fået god hjælp fra brevkassen før.
Jeg kan godt forstå, det er en svær situation, og det kan være meget forvirrende når man oplever at venskaber skifter og ens veninder ikke altid er lige søde ved én. Jeg synes det lyder som om at du er en rigtig god veninde, som sætter pris på at have venskaber, hvor man behandler hinanden godt og kan være ærlige over for hinanden. Derfor tænker jeg, at det du måske oplever som kan være svært i dine venskaber kan skyldes, at andre ikke altid er lige så opmærksomme på dine følelser og tanker som du er på deres.
Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at finde ud af, om du skal beholde din nuværende veninde, eller gå tilbage til din gamle. Jeg tænker på, om man mon ikke kan have flere gode veninder end én?
Det er nogle gode og beskrivende eksempler du giver på din venindes opførsel og det der irriterer dig, og jeg får indtryk af, at du måske føler at du står lidt i skyggen af hende? Det synes jeg er rigtig ærgerligt, for det lyder faktisk som om, at du selv er en sød og fornuftig pige. Ud fra det du fortæller om hende, kunne det tyde på, at I ikke er enige om, hvordan man er en god veninde, når det handler om at være loyal overfor sine veninder og det lyder som om, at det strider imod det du selv synes er vigtigt i et venskab. Dog kan jeg se, at I i jeres venskab også har noget rigtig vigtigt – nemlig det, at I kan fortælle hinanden alt, og jeg tænker at det måske kan hjælpe til, at du faktisk vil kunne fortælle hende om dine tanker, og tale med hende om jeres venskab.
Det er rigtig flot, at du allerede selv har prøvet at sige noget til din veninde om det, der irriterer dig, og det er ærgerligt at hun har reageret med at blive sur. Måske kan der findes en anden måde at tale med hende om det, så hun bedre forstår hvor meget det går dig på at hun opfører sig som hun gør. Nogle gange kan man komme til at tale om tingene på en måde, så man lyder sur og irriteret, og det kan få den anden til at reagere på samme måde. Det kan gøre tingene mere indviklede end det behøver at blive. Måske er det noget du genkender? I de situationer kan det være lettere at få den anden til at forstå, hvad man mener, hvis man fortæller at situationen gør én ked af det og forvirret. Måske kunne du endda prøve at forklare hende, at det er fordi du ønsker at "redde" jeres venskab, at du gerne vil have talt med hende om det. Det kan være at det kan gøre hende mere opmærksom på, at det er noget der betyder meget for dig.
For at vende tilbage til dit spørgsmål om, hvilken veninde du skal vælge tænker jeg, at det er tydeligt ud fra dit brev at se, at du savner din gamle veninde og gerne vil have jeres venskab tilbage. Jeg synes generelt, det kan være godt at have flere venskaber, så man kan "bruge" lidt af det bedste fra hvert venskab. Derfor tænker jeg, at udover at få talt med din nuværende veninde, kunne det være at du skulle forsøge at genoptage venskabet med din gamle veninde.

En anden ting som måske kan hjælpe dig på vej, kunne være at lave en liste over alle de gode ting ved hver veninde. På den måde kan det være, at det bliver tydeligt hvad du sætter pris på ved, hver af veninderne, og hvad der giver dig lyst til at være deres veninde.
Jeg håber du kan bruge svaret, og at du finder ud af det med dine veninder. Hvis du har brug for at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.