Brev
Skal jeg gøre det ?
Hej.
Jeg er en pige på 13, og går i syvende, der har en god veninde. Jeg flyttede skole i femte, og har gået på min nye skole og er rigtig glad.
Jeg holder stadig kontakten med mine gamle veninder, men nu er en af dem, lad mig kalde hende B., flyttet til en stor by på sjælland. Der har hun mødt nogen piger som hun har drukket og røget sammen med…
Det har fået mig til at tænke… Er det sent at jeg ikke har prøvet det endnu? Men på en måde vil jeg gerne prøve det… Prøve noget nyt… Men jeg har ingen mulighed for det. Altså jo, min far ryger, men vil ikke bare gøre det derhjemme, eller tage cigaretterne med et sted hen helt alene og ryge…
Jeg vil også gerne møde nogen nye mennesker, som er mere modne, som kan indtrudusere mig til ” den verden “. Mine nye veninder, som jeg elsker og alt det der, er sådan nogen der ALDRIG ville gøre det… Sådsn nogen som stadig sover med bamser og sådan…
Hvad skal jeg gøre? Det er ikke fordi at jeg vil være alkoholiker og ryger på fuld tid, jeg vil bare gerne prøve noget nyt..?
Hilsen ikke-rygeren
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev. Det er helt normalt, at man på din alder får lyst til at prøve nogle nye ting. Specielt hvis man kender nogle, som har prøvet nogle ting, som man synes lyder spændende.
Nogle gange kan det endda være sådan, at man føler, at man skal prøve nye spændende ting for at være en af dem, som gør de nye spændende ting. Mon du har det på denne måde?
Lad mig slå fast, det er på ingen måde sent, at du ikke har prøvet at ryge og drikke. Langt de fleste unge er ældre, når de første gang drikker alkohol. Så selvom B har prøvet det, kan du være helt rolig. Du og dine nye veninder skal nok modnes og med tiden få oplevet det der hører teenagetiden til.
Når man som du er 13 år, sker der en masse både med kroppen og ens tanker. Du er gået i puberteten. Det er forskelligt, hvornår man begynder at interesserer sig for fx drenge og får lyst til at prøve fx alkohol. Nogen dage, kan man have lyst til at lege, som man altid har gjort og andre at tale om alt der sker omkring en. Har du mon prøvet at tale med dine nye veninder, om de også har det sådan ind imellem?
Som du sikkert godt ved er der også meget negativt at sige om fx rygning, det er farligt for kroppen. Alligevel kan det godt være spændende at tænke på og man kan få lyst til at prøve. Det er dog ikke tilfældigt at der er aldersgrænser for hvornår man kan købe cigaretter og alkohol, det er netop for at få jer unge til at vente og tænke jer godt om, inden I evt. afprøver det. Jeg vil derfor anbefale du nyder dine gode veninder og tager den med ro. Din tid skal nok komme, hvor der kommer fester og du kan få afprøvet de ting du har lyst til.
Det kan være en ide at tale med dine forældre om, hvordan det var for dem, da de var unge og smagte fx alkohol for første gang. Det kan være trygt når du og dine veninder føler jer klar til det, at aftale at det foregår hjemme hos en af jer, hvor jeres forældre er vidende om det, det kan føles trygt.
Mange hilsner fra Børnetelefonen