Skal jeg gøre det ?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev. Det er helt normalt, at man på din alder får lyst til at prøve nogle nye ting. Specielt hvis man kender nogle, som har prøvet nogle ting, som man synes lyder spændende.

Nogle gange kan det endda være sådan, at man føler, at man skal prøve nye spændende ting for at være en af dem, som gør de nye spændende ting. Mon du har det på denne måde?

Lad mig slå fast, det er på ingen måde sent, at du ikke har prøvet at ryge og drikke. Langt de fleste unge er ældre, når de første gang drikker alkohol. Så selvom B har prøvet det, kan du være helt rolig. Du og dine nye veninder skal nok modnes og med tiden få oplevet det der hører teenagetiden til.

Når man som du er 13 år, sker der en masse både med kroppen og ens tanker. Du er gået i puberteten. Det er forskelligt, hvornår man begynder at interesserer sig for fx drenge og får lyst til at prøve fx alkohol. Nogen dage, kan man have lyst til at lege, som man altid har gjort og andre at tale om alt der sker omkring en. Har du mon prøvet at tale med dine nye veninder, om de også har det sådan ind imellem?

Som du sikkert godt ved er der også meget negativt at sige om fx rygning, det er farligt for kroppen. Alligevel kan det godt være spændende at tænke på og man kan få lyst til at prøve. Det er dog ikke tilfældigt at der er aldersgrænser for hvornår man kan købe cigaretter og alkohol, det er netop for at få jer unge til at vente og tænke jer godt om, inden I evt. afprøver det. Jeg vil derfor anbefale du nyder dine gode veninder og tager den med ro. Din tid skal nok komme, hvor der kommer fester og du kan få afprøvet de ting du har lyst til.

Det kan være en ide at tale med dine forældre om, hvordan det var for dem, da de var unge og smagte fx alkohol for første gang. Det kan være trygt når du og dine veninder føler jer klar til det, at aftale at det foregår hjemme hos en af jer, hvor jeres forældre er vidende om det, det kan føles trygt.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.