Brev
Skal flytte men min bedste veninde ved det ik!
Hej brev kasse.
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg skal flytte her Til/ efter sommer ferien, men min bedste veninde ved det ik!
Jeg tør ik sige det til hende i nu, fordi det er ik sikkert det bliver lige efter sommer ferien men jeg skal i hvertfald flytte! Hun er den bedste veninde jeg nogen sinde har haft! Og jeg ved når jeg skal fortælle hende det, bryder vi helt sammen i gråd! Bare af at jeg tænker på det begynder jeg at græde. Hun betyder så meget for mig, jeg synes også det er svært at være i det hele, fordi når jeg er sammen med hende kommer jeg til at tænke på at jeg skal flytte. Alså jeg vil gerne flytte, fordi jeg går på en mega dårlig skole hvor vi ik lære noget og der hvor vi skal flytte hen bor hele min familie hvor jeg har en kusine som også er en rigtig god veninde. Min mor ved godt at jeg bliver/er rigtig ked af det med min veninden.
Hvad skal jeg gøre i hele sådan en situation?
Håber det giver mening!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige 14 år
Tak for dit brev.
Det giver så meget meing det du skriver og jeg forstår så godt at du er ked af det.
Jeg kan ikke læse om der hvor du skal flytte hen er meget langt væk fra din gode veninde? Hvorfor jeg tænker sådan, er fordi jeg prøver at se på mulighederne for at I kunne mødes, måske ikke så tit som nu, men så måske af længere varighed. Måske i en weekenderne, hvor hun kommer og ser dit nye værelse, din by, din skole, altså besøger dig og sover hos dig og tager hjem igen om søndagen. Eller måske i skoleferierne hvor I kan ses og overnatte hos hinanden.
Så er der facetime, chat, snap eller bare ringe hinanden op og snakke sammen.
Du skriver at du skal flytte og du giver udtryk for at det vil du også gerne fordi du skal skifte skole, væk fra en dårlig skole, du går på nu. Det må være rart at skulle stoppe noget, hvor det ikke fungere så godt. Det forstår jeg godt du glæder dig til.
Flytningen betyder også at du kommer tættere på din familie og en kusine som er en god veninde til dig. Det lyder fedt. Det må du gerne glæde dig til og være glad for.
Og din veninde du er så glad for hvor du bor nu, tænker jeg, du skal fortælle det til hende så hurtig det er mulig. Jeg er sikker på at hun har kunne mærke på dig, at der er noget du er ked af. Hun går måske og tænker at det er hende der har sagt eller gjort noget, der har gjort dig ked af det.
Det kan også være befriende at få det sagt. Og det er nemmere at være ked af det sammen, for jer begge to.
Så kan I bruge tiden til at lægge planer for hvordan I kan ses i fremtiden, måske hun har gode ideer til, hvordan det kan foregå.
Så jeg vil absolut råde dig til at få det sagt, så I kan være sammen, uden hemmeligheder, fra nu af til du skal flytte. Nogle gange sker der det, når den ene har en hemmelighed den anden ikke ved noget om, at man undgår hinanden. Og der kan opstår misforståelser. Det er ikke godt for et venskab.
Derfor inviter hende over til dig, og sæt jer ned og fortæl hende det.
Jeg vil ønske dig held og lykke med din nye skole og omgivelser. Jeg er sikker på at du og din veninde vil finde ud af at ses i fremtiden.
De bedste Hilsner
BørneTelefonen