Brev
sex
Hej Bb
Jeg skriver fordi min bedsteveninde har sex hun er 12 (lad os kalde hende n) men det er med hendes storbor som er 13 ( lad os kalde ham seb) men n har bueskyttene sex og hun ham pms og har prøvet og være gravid en gang får.
men hun har en kæreste på 13 ( lad os kalde ham nn)men hun gider ikke og have sex mere men hun vil godt og seb er beste ven med nn og jeg er forelsket i n’s kæreste og nu skal jeg sove hos dem. men nn er der også og ved ikke hvad jeg skal gøre.
men her og nu har n lavet et hvædemål og nu skal hun kysse med en anden og jeg skal holde nn væk. men vis jeg ikke siger hvad der er til nn så råber nn mine hemmeligheder op (som jeg dykker sex).
men hun siger hun ville fortælle ham det men det gør hun ikke så nu har jeg sagt til hende at hvis hun ikke siger det så fortæller jeg ham det .Men nu skal jeg sove hos hende men nn n seb så nu har jeg et par problemer
1 mit spørgsmål er så om jeg skal fortælle ham der Helle eller om det men hvædemålet eller h ad jeg skal føre
Fra den pige som der vil have svar
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig, tak for dit brev, hvor du beskriver at du dels er forelsket i din venindes kæreste og dels er i tvivl om du skal hjælpe din veninde i forbindelse med et væddemål.
Jeg er rigtig glad for at du skriver herind for jeg tænker at det ikke er let at være i din situation. Du beskriver at du er forelsket i din venindes kæreste og tilmed ved du at din veninde er ham utro. Ud fra det du skriver, læser jeg mig til, at du ikke synes at det er i orden at din veninde er sin kæreste utro. Jeg ved godt at du er forelsket i ham og at det naturligvis gør hele situationen sværere.
Jeg oplever at du ikke synes at det er i orden at være utro og at du har et ønske om at få det stoppet. Det er svært at blande sig i andres forhold og der er jo mange måder at være kærester på. Nogle har forhold, hvor de ikke er sammen med andre, mens andre har åbne forhold, hvilket betyder at de fx gerne må kysse med andre. Jeg ved ikke hvad type forhold din veninde og hendes kæreste har, men jeg kan godt forstå at det er vanskeligt for dig at have denne viden, når du kender dem begge.
Jeg læser mig til at du har lyst til at fortælle ham, at hun er sammen med andre. Inden du tager den beslutning, tænker jeg, at det er vigtigt du finder ud af hvorfor du gerne vil have, han skal vide det. Handler det mon mest om at du ikke synes det er i orden eller om at du faktisk gerne så at de ikke var sammen, nu da du også er forelsket i ham? Eller måske er det en blanding af de to?
Hvis det handler om din egen forelskelse, tænker jeg, at du skal være lidt forsigtig. Du skriver at hun er din bedste veninde og jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan hun mon vil tænke om at du er forelsket i hendes kæreste? Jeg kunne være nervøs for at I kunne gå hen og blive uvenner. Omvendt kan man måske sige at det er en risiko, du kan vælge at løbe, hvis du synes at det er det der er mest retfærdigt over for NN. Så sagt på en anden måde, skal du blive klog på hvorfor du har behov for at sige det.
For at blive endnu klogere på hvad du skal/kan gøre, tænker jeg at det ville være en rigtig god ide, hvis du ringer ind på børnetelefonens nummer (116 111), hvor du sammen med en rådgiver kan tale situationen igennem, tænker det er lettere, når man taler direkte med hinanden. Du er anonym og det er gratis at ringe.
Der er flere ting i dit brev, der bekymrer mig, dels at din veninde har sex med hendes bror og hvis jeg forstår det rigtigt at du også er begyndt at have sex i en meget tidlig alder. Da det ikke er disse emner du berører i dit spørgsmål til os, håber jeg vi i stedet kan tale mere om disse, når du forhåbentlig ringer til os på BørneTelefonen.
De bedste hilsner Børnetelefonen