sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig, tak for dit brev, hvor du beskriver at du dels er forelsket i din venindes kæreste og dels er i tvivl om du skal hjælpe din veninde i forbindelse med et væddemål.

Jeg er rigtig glad for at du skriver herind for jeg tænker at det ikke er let at være i din situation. Du beskriver at du er forelsket i din venindes kæreste og tilmed ved du at din veninde er ham utro. Ud fra det du skriver, læser jeg mig til, at du ikke synes at det er i orden at din veninde er sin kæreste utro. Jeg ved godt at du er forelsket i ham og at det naturligvis gør hele situationen sværere.

Jeg oplever at du ikke synes at det er i orden at være utro og at du har et ønske om at få det stoppet. Det er svært at blande sig i andres forhold og der er jo mange måder at være kærester på. Nogle har forhold, hvor de ikke er sammen med andre, mens andre har åbne forhold, hvilket betyder at de fx gerne må kysse med andre. Jeg ved ikke hvad type forhold din veninde og hendes kæreste har, men jeg kan godt forstå at det er vanskeligt for dig at have denne viden, når du kender dem begge.

Jeg læser mig til at du har lyst til at fortælle ham, at hun er sammen med andre. Inden du tager den beslutning, tænker jeg, at det er vigtigt du finder ud af hvorfor du gerne vil have, han skal vide det. Handler det mon mest om at du ikke synes det er i orden eller om at du faktisk gerne så at de ikke var sammen, nu da du også er forelsket i ham? Eller måske er det en blanding af de to?

Hvis det handler om din egen forelskelse, tænker jeg, at du skal være lidt forsigtig. Du skriver at hun er din bedste veninde og jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan hun mon vil tænke om at du er forelsket i hendes kæreste? Jeg kunne være nervøs for at I kunne gå hen og blive uvenner. Omvendt kan man måske sige at det er en risiko, du kan vælge at løbe, hvis du synes at det er det der er mest retfærdigt over for NN. Så sagt på en anden måde, skal du blive klog på hvorfor du har behov for at sige det.

For at blive endnu klogere på hvad du skal/kan gøre, tænker jeg at det ville være en rigtig god ide, hvis du ringer ind på børnetelefonens nummer (116 111), hvor du sammen med en rådgiver kan tale situationen igennem, tænker det er lettere, når man taler direkte med hinanden. Du er anonym og det er gratis at ringe.

Der er flere ting i dit brev, der bekymrer mig, dels at din veninde har sex med hendes bror og hvis jeg forstår det rigtigt at du også er begyndt at have sex i en meget tidlig alder. Da det ikke er disse emner du berører i dit spørgsmål til os, håber jeg vi i stedet kan tale mere om disse, når du forhåbentlig ringer til os på BørneTelefonen.

De bedste hilsner Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.