Brev
Selvmords-præget ven. Hvad skal jeg gøre
Kære børnetelefon.
Jeg har nu i et halvt år kendt den her fantastiske dreng…for nogen måneder siden fik jeg af vide af ham at han har smerter. Han har haft det i 4 år med slemme smerter i specielt ryggen og også andre steder i kroppen.
Han skriver til mig at han ikke kan mere…Han skriver han ikke vil mere…
Han vil gerne begå selvmord…
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvad jeg skal sige til ham…Han skriver tit om aftenen hvor at jeg skal til at sove, men ligeså snart han skriver føler jeg ikke jeg kan ligge mig til at sove uden frygt for hvad han vil gøre. Jeg har flere gange fortalt ham at han skal snakke med en voksen. Han snakker aldrig med sine forældre men han går til 2 sygologer.
Han har prøvet at snakke med dem men han bliver ved med at sige til mig at de ikke kan gøre noget…Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg er bange for at han lige pludselig for nok og jeg har haft det så dårligt med det…har jeg retten/loven til at skulle handle…Skal jeg få kontakt til hans forældre eller vil det føle ham truet.
Hvad skal jeg gøre for jeg kan heller ikke mere. Jeg er så bange.
Håber i kan hjælpe
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Jeg kan sagtens forstå, at du har brug for at dele det her med en voksen. Det er rigtig godt, du skriver herind, for sådan en information skal du ikke gå med selv. Det er et alt for stort ansvar at have på sig, når man er 13 år.
Jeg kan læse, at din ven har det rigtig dårligt, og det kan jeg sagtens forstå at du synes er svært. Det, jeg lægger mærke til, når jeg læser dit brev er, at det lader til, at du har påtaget dig et meget stort ansvar for ham. Det er meget naturligt, at man vil gøre alt for at passe på sine venner. Og du lyder som en rigtig god ven. Men jeg tænker også, at det er meget vigtigt, at du passer på dig selv. Jeg kan sagtens forstå, at du er bekymret for ham, men som jeg kan læse i dit brev, så får han også hjælp fra professionelle, som netop er uddannet til at kunne tage sig af den slags, og det skal du også huske på.
Du vil gerne vide, om du har retten/loven til at handle, og jeg er ikke helt sikker på, om jeg mon forstår dit spørgsmål rigtigt. Først og fremmest vil jeg sige, at det aldrig kan blive dit ansvar, hvad din ven vælger at gøre. Og for det andet, så er du til enhver tid i din fulde ret til at tale med en voksen om det, hvilket jeg bestemt også vil anbefale dig at gøre. Det lader til, at det påvirker dig rigtig meget, og derfor synes jeg, at du skal dele det med en voksen, så du kan komme af med det kæmpe ansvar, du bærer rundt på.
Der er mange forskellige måder, som jeg tænker, du kan gøre det på. Du skriver selv, at du overvejer at kontakte hans forældre, og det er bestemt en mulighed.
Derudover tænker jeg også, at en mulighed er, at du forklarer din ven, at du rigtig gerne vil hjælpe ham, men at du, næste gang han skriver, at han vil begå selvmord, har besluttet dig for at fortælle det til en voksen. Du kan fortælle ham, at det ikke er noget, du gør for at gå bag hans ryg. Men at det er noget, du gør, fordi du er for bange, og ikke kan sove om natten, når han skriver det. Derudover tænker jeg, om du mon har talt med dine forældre om det? Det kan være rigtig godt at få det fortalt til en voksen, du stoler på, så den voksne kan tage et ansvar og hjælpe både dig og ham.
Du har allerede vist, at du har modet til at søge hjælp, og det mod kan du bruge, når du skal tage kontakt til din ven eller til en voksen, som kan hjælpe dig.
De kærligste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.