Brev
Selvmord/uvenskab og mobil mobning
Hej..
Jeg er en pige på 13, som har en veninde (eller gider ikke at være hendes veninde længere) ..
Hun har en kæreste som jeg skrev med én gang og hun bad mig at lade vær.. Og det gjorde jeg så..
Men så begynder hun at bagtale to andre drenge, hvor jeg så.. (Måske er lidt ond og siger det til dem) .. Og så bliver de sure og næste dag siger drengene det til hendes kæreste som så spørger hende om det er sandt..
Og hun er bare der ligesom en eller anden uskyldig person og påstår at det passer da ihvertfald IKKE!;( og nu er alle mulige sure på mig og kalder mig bitch, klamme kælling, møg so, luder osv..
Og det gør mig ked af det og jeg tager det meget personligt..
Og så er jeg begyndt at få de grimmeste tanker om mig selv.. Og hvis jeg kunne var jeg væk fra denne her verden for længst!???
hvad skal jeg dog stille op?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige!
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver og hvor er du god til at fortælle om det der sker omkring dig.
Jeg forestiller mig at I har været gode veninder, så det må være rigtig svært at for dig at det nu er anderledes.
For det første vil jeg sige at det aldrig er okay at kalde andre grimme ting og det er godt at du stopper op og mærker at det bare slet ikke er i orden. Det er tydeligt for mig, at du er klar over, at du lige kom til at gøre noget, der ikke var så smart, men det lyder også som om konsekvensen (at de alle sammen kalder dig grimme ting nu) er meget voldsom. Alle begår jo fejl ind i mellem, og det skal vi kunne tilgive hinanden. Det lyder også som om din "veninde" har rigtig svært ved at se sin egen del af det der er sket. Det kan vi desværre ikke lige lave om på, men det er vigtigt at du husker, at man altid er to om at blive uvenner. Det skriver jeg, fordi det er vigtigt, at den her situation ikke får dig til at føle at det hele er din skyld! Hvis ikke man får gjort noget ved grimme tanker om sig selv, kan de sætte sig fast og blive til sandheden om én - i hvert fald i ens egne øjne. Det er mit indtryk - jeg håber det er rigtigt - at de grimme tanker først er kommet til dig med al den ballade. Jeg håber du kan holde fast i de gode tanker om dig selv, som du havde før det skete.
Nogen gange kan det løses hvis man får talt om hvad det egentlig var, der skete og får redet trådene ud. Det kan være svært at gøre alene. Derfor bliver jeg nysgerrig på, om du mon har fortalt nogen om hvad der sker? Måske en lærer eller dine forældre? Det er godt at få delt sine tanker med en voksen du er tæt på.
Du har ret til et godt liv og til at blive behandlet ordentligt, både hjemme og i skolen, og der skal nogle voksne ind i billedet, så det kan blive stoppet. Her tænker jeg at din lærer kan hjælpe dig. Din skole har nogle regler for hvordan man skal være overfor hinanden og din lærer kunne måske i den forbindelse hjælpe dig? Hvad tænker du mon om det?
Måske er det svært for dig at få fortalt andre om hvordan du har det. Nogle gange kan det være nemmere at skrive det i et brev, som du har gjort her. Hvis du skal tale med nogen om det, kan du bruge dit brev (og måske mit svar) at støtte dig til.
Du er også altid velkommen til at ringe eller sms'e til Børnetelefonen 116111, hvor der sidder en rådgiver klar til at tale med dig.
Alt mulig held og lykke.
De bedste hilsner Børnetelefonen.