Savner min gamle veninde

Kære bb 🙂

Jeg står i en lidt twistet situation, og håber i kan hjælpe mig. Jeg startede for 7½ siden i 4. klasse, og gik på den samme skole til 9. klasse. I 9. klasse havde vi en lille gruppe veninder der havde det rigtig godt sammen, jeg boede super tæt på en af dem, og det er hende min historie egentlig handler om. Hun har hjulpet mig gennem rigtig mange svære ting, og hun kender mig som var hun min søster.

Efter 9. klasse startede jeg på STX og hun startede på HHX, så der skiltes vores veje. Dog fandt hun ud af, efter ½ år på HHX at hun gerne ville gå på STX, og jeg trak i nogle tråde på min skole så hun kom til at gå i min klasse, hvilket jeg som udgangspunkt troede var en god idé. Det skal lige siges at jeg har haft det ret svært med pigerne i min klasse på STX, så da min veninde (vi kalder hende S.) startede, blev jeg ret forbavset over hvor hurtigt hun åbenbart klingede med ALLE, og snart var bedste veninder med dem alle sammen…

Efter nogle måneder begyndte det at gå mig utroligt meget på, og jeg endte med at blive utroligt sur på hende, fordi jeg følte hun “stjal” de veninder som jeg burde have haft… Så jeg begyndte at ignorere hende og gå men nogle andre.

Vi gik på sommerferie, og jeg “kølede” lidt ned i forhold til at være sur på hende, og idag er vi faktisk på talefod, men kun helt formelt og for at være høflig, til gruppearbejde m.m.

Det jeg vil frem til med min utroligt kringlede og lange bedsked er egentlig at jeg savner hende. Hun har været sådan en stor del af mit liv, og jeg bliver helt ked af at vi ikke rigtig er venner mere…

Jeg husker for et halvt år siden, hvor vi var til en gymfest, hvor jeg sagde undskyld til hende, og jeg troede at vi ville blive venner igen, men det virker bare til at hun har fundet nogle andre hun kan lide ti gange mere end hun nogensinde kunne lide mig.

Jeg fandt en gammel dagbog, hvor jeg havde skrevet “S. er min bedste veninde i hele verden, og jeg vil aldrig nogensinde miste hende. Hun er der altid for mig, så jeg vil altid være der for hende”. Jeg skrev det i 6. klasse

Hvad skal jeg gøre for enten at komme videre, eller forsøge at blive gode venner med hende igen? Jeg ser hende jo hver dag, så jeg kan ikke rigtig undgå at blive konfronteret med tankerne om det

Hilsen den triste

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af den lidt twistede situation du står i. Jeg kan godt forstå, at det er svært med din veninde. Det er rigtig sejt, at du skriver herind for at få hjælp. Jeg vil forsøge, at hjælpe dig så godt jeg kan.

Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg synes, det er utrolig flot, at du tør at stå ved, at du blev sur på din veninde, da hun startede i din klasse på STX, fordi du følte, at hun ’stjal’ de veninder du burde have haft – du havde oven i købet hjulpet hende med at komme ind i din klasse. Man kan sige, at den vrede du mærkede bundede i følelser af jalousi eller misundelse over, at det var så let for din veninde at få veninder i klassen, når du selv oplevede det som ret svært. Jalousi og misundelse er nogle følelser, som vi alle har, men mange mennesker vil helst ikke vil indrømme, at de har dem. De er måske lidt flove over dem, og siger i stedet, ’at de er ligeglade’ eller ’at det ikke går dem på’. Jalousi eller misundelse er følelser, som kan opstå, når andre har noget, som vi gerne selv vil have – din veninde fik de veninder i klassen, som du gerne ville have. Følelserne kan udløse vrede, som du oplevede det. Men som du selv skriver, handlede det i virkeligheden ikke om, at du var vred på din veninde, men om at du også gerne ville have veninder i klassen. Det er helt naturligt, at du fik den følelse, og virkelig sejt, at du tør at stå ved den! Det er også helt naturligt, at du reagerede ved at ignorere hende, og begynde at gå sammen med nogle andre. Det kan være en måde, hvor du prøver at passe på dig selv. Jeg synes også det er rigtig sejt, at du kan mærke, at der bag ved misundelsen og vreden gemmer sig et savn. Et savn til det venskab dig og din veninde har haft i mange år. Jeg kan godt forstå, at du har det sådan. Jeg synes, det er rigtig flot og stort af dig, at du har sagt undskyld til hende til en gymfest. Mon du også fortalte hende, at du savner hende?

Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at du allerhelst vil blive gode venner med din veninde igen, og ikke ’komme videre’, som du også nævner som en mulighed. Jeg kan godt forstå, at situationen er rigtig svær for dig, når du ser din veninde hver dag. Det betyder også, at du hver dag bliver konfronteret med, at du savner hende og får følelsen af, at hun har de veninder, du (eller i begge) burde have i klassen.

Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at invitere din veninde hjem til dig en dag, så I kan få snakket ud om det hele. Jeg tror det er vigtigt, at du fortæller hende om de følelser, du har haft omkring venner siden hun kom ind i klassen, at du føler dig udenfor og vigtigst af alt: At du savner hende, og at du er ked af, at I ikke rigtig er venner mere. Jeg tænker, at det vil være en god idé, at invitere hende hjem til dig, da I så er alene, og har god tid til at snakke om det hele. Så kan I måske også snakke om, hvordan du kan blive en del af pigegruppen i klassen.

Hvis du synes, det er svært at få sagt til din veninde, kan du måske vise hende det brev, du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig. I brevet beskriver du dine følelser og oplevelser rigtig godt, og man kan sagtens sætte sig ind i, hvordan du har det med det, der er sket i mellem dig og din veninde. Du kan måske også fortælle din veninde, hvad du skrev i din dagbog, da I gik i 6. klasse. Jeg tror, at hun vil blive glad for at få at vide, at det stadig har betydning for dig ca. 5 år senere.

Du lyder til at være en rigtig god og trofast veninde, som vil gøre alt hvad du kan, for at hjælpe dine veninder, så de har det godt. Jeg tænker også, at du kender dig selv rigtig godt, da du ved, hvorfor du reagerer, som du gør og hvilke følelser der ligger bag. Det er nogle rigtig gode kvaliteter at have, og det skal du være stolt af.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig alt det bedste.

De kærligste hilsner fra

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.