Brev
Savn
Hej børnetelefonen.
Det måske ikke lige så stort problem som så mange andre, men jeg gik på efterskole sidste år. Det fedeste år i mit liv. Begyndte så på en hf hvor jeg droppe ud . Jeg græder hver aften fordi jeg savner min Rumbo. Og det med at hun har fået sig en ny Rumbo, kan jeg faktisk slet ikke lid:(
inden jeg kom på efterskole havde jeg ingen jeg kunne snakke med om mine problemer. Jeg har aldrig følt at der var andre end hende, som forstod mig så godt! Men hvad kan jeg gøre for at være glad istedet for at savne hende:( jeg mangler en der forstår mig, en som trøster mig. Jeg mangler en veninde lige ved min side, som jeg kan snakke med alt om!:(
Hilsen en forvirret pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du har gået på efterskole, og at det var det fedeste år i dit liv. Jeg tror, at rigtig mange der har været på efterskole, vil sige det samme som dig. Efterskolerne formår at skabe et miljø for de unge, hvor sammenhold og kammeratskab er det vigtigste. Mange oplever for første gang at få nære venskaber, at være dygtige til noget, og at være en del af et fællesskab.
Som du beskriver, kommer de fleste meget tæt på deres værelseskammerat, hvilket kan betyde, at man får en ven, man aldrig glemmer. Du har oplevet, at der var en, som lyttede til dig, og som forstod dig. Så jeg forstår godt, at du savner din Rumbo, og at det er hårdt at tænke på, at hun har fået en ny, som du måske føler har overtaget din plads.
Som du også selv skriver, er det du mangler allermest lige nu, at finde en sød veninde, så du igen kan føle den samhørighed, du oplevede på efterskolen. Du har droppet HF, men er du mon begyndt på en anden uddannelse? Jeg tror nemlig, det er her, du har størst mulighed for at finde nye venner. Du kan også begynde at gå til en holdsport, hvis du ikke allerede gør det.
Jeg formoder, at du stadig har kontakt til din veninde fra efterskolen? Hvis du har det, synes jeg, at du skal snakke med hende om, hvordan du har det. Selv om I ikke længere er sammen til hverdag, kan I jo stadig dele hinandens problemer, sorger og glæder. Livet igennem vil det være muligt at knytte nye venskaber, hvis bare man er åben og imødekommende.
Og husk, at du også altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du lige trænger til en at snakke med. Det er selvfølgelig ikke det samme som en god veninde, men det kan måske lette lidt at få snakket med en, der er god til at lytte.
Venlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.