Brev
Rykke en klasse ned…
Hej jeg er en pige på 14år.
jeg har ikke så mange ”gode venner”/trofaste venner i min klasse. så føler mig ikke helt tepas. jeg har mange venner på overfladen men dybest inde betyder jeg ingenting for dem, kun hvis det er mig der lidt i sentrum den dag eller der ikke er kommet nogen i skolen den dag, de gider at snakker med. så er jeg lige pludselig god nok.
Det er fx. ikke mig man ringer til først hvis der er hyggeaften selvom jeg er god til at invitere dem (altid) det er bare ikke gengældt har næsten prøvet alt: snakket med alle, invitere alle, søge hen til dem. det virker bare som om de ikke gider at være venner med mig.
hvis 1 er en nørd i min klasse så er 10 populær fra 1-10 er jeg 7 men de kan stadig ikke lide mig. jeg er ikke tyk jeg er heller ikke den grimmeste eller den klogeste. jeg er der altid når de har brug for det men de er der aldrig for mig…
jeg har oververet at flytte skole meget siden 5 klasse og jeg går i 7 nu. men har altid trordet at næste dag ville blive bedre. gider heller ikke flytte skole da vi har nogle super lærer. min mor og far har altid sagt hold ud de sidste par år, og vær’ lige glad med dem. men det er svært da jeg skal lave projekt eller arbejde sammen med nogen for der er ikke nogen der gider at være sammen med mig…
jeg har overvrert at rykke en klasse ned da jeg er bedre venner med dem i 6 klasse og det er ikke fordi jeg er mere barnlig tværtimod er jeg nok rimelig moden i min alder. er bare bange for at jeg kun er god venner med dem da de ikke skal være sammen med mig i skole tiden. de er kun sammen med mig når jeg er til fodbold med dem eller i frikvarteret.
er i ikke søde at hjælpe mig… kan snart ikke klare mere. jeg er ved at få en depresion af at skulle spille glad og lykkelig hver dag. 🙁
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du er ked af at skulle gå og spille lykkelig, mens du i virkeligheden ikke er glad for at gå i klassen. Det er hårdt at skulle holde en facade på den måde, så jeg tænker, det er rigtig flot, at du beder om hjælp til at få ændret på tingene.
Det lyder som om, du har prøvet en hel masse for at få et bedre forhold til de andre i klassen, men alligevel føler du dig ikke helt godt tilpas. Du placerer dig selv på en 7'er, hvor 10 er populær og 0 er det modsatte - og jeg er virkelig imponeret af dig, både fordi du har formået at komme helt op på en 7'er, og fordi du er så ærlig omkring din opfattelse af dig selv. Jeg får lyst til at spørge dig, hvad der mon ville være anderledes, hvis du var på en 8'er? (Men det kan du jo ikke svare mig på her i brevkassen - men måske kunne du prøve at tænke lidt over, hvilke små tegn, der ville vise dig, at du var på 8 og ikke 7? Prøv eventuelt at lave en lille liste over alle de små ting, du ville lægge mærke til, hvis du vågnede i morgen og var på 8 i stedet for 7. Har du lyst til at prøve det? Husk at skrive alt ned, du kommer i tanke om - også små ting.)
Du har både overvejet at skifte skole og at skifte klasse, men du er rigtig glad for dine lærere, så du er rigtig meget i tvivl, kan jeg høre. Gad vide, om en af dine gode lærere kunne hjælpe dig med at overveje det lidt mere konkret? Måske kunne I lave lister over fordele og ulemper og stille dem op overfor hinanden? Det kan nogle gange hjælpe, så man får lidt bedre overblik. Det kunne også være, at en anden voksen kunne hjælpe dig med at lave sådan nogle lister og få snakket lidt om det med dig? Hvad tænker du mon om den ide?
Jeg håber, at svaret har inspireret dig lidt til nogle ting, du kan prøve? Du må også meget gerne ringe til BørneTelefonen og snakke lidt videre med en rådgiver, hvis nogle af spørgsmålene gav dig lyst til at få snakket endnu mere om det hele. BørneTelefonen holder åbent hele sommerferien man-fre kl. 11-23 og lørdag 13-17, og du kan både ringe på 116 111 og logge på BørneChatten og skrive sammen med en rådgiver.
Rigtig god sommerferie!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.