Brev
rygning
Mange af mine venner er begyndt at ryge.
Jeg har overvejet at begynde at ryge udelukkende for det sociale aspekt i det.
Jeg har ofte været sammen med dem mens de ryger, og det er rigtig hyggeligt. Musik, latter og snak. Men jeg føler mig lidt akavet med bare at sidde og “vente” på, at de bliver færdige. De virker dog ikke til at have et problem med det.
Derfor overvejer jeg at begynde. Jeg er ikke så bekymret om helbreds-delen af det, da jeg er 90% sikker på, at det bare er en fase.
Så jeg har brug for råd.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Du skriver om noget, som jeg tror rigtig mange på din alder kender til – både piger og drenge. Nemlig om man skal gøre noget, man måske ikke har lyst til, for at føle sig mere som en del af et fællesskab.
Helbreds-delen:
Det kan være nemt at blive afhængig af cigaretter, fordi man både bliver fysisk og psykisk afhængig. Den fysiske afhængighed ligger i nikotinen, som cigaretten indeholder. Nikotin påvirker dine hjerneceller, så du får det behageligt og slapper af. Den psykiske afhængighed ligger i måden vi ryger på – fx som dine venner, der ryger sammen og sikkert forbinder det med hygge – eller som du skriver: ”det sociale aspekt i det”.
Begge dele gør, at det kan være meget nemt at blive afhængig – og er man først afhængig, så går det både ud over helbredet og pengepungen.
Det føles akavet:
Jeg er selv vokset op med veninder, der alle røg, undtagen mig. Jeg er altid gået med dem, når de er gik ud for at ryge og har også ofte følt, jeg bare ventede. Men som du selv skriver, så er rygning jo ikke en stille stund – der er ofte både musik, latter og snak. Alt sammen en stemning, der sagtens kan nydes uden en smøg.
Jeg begyndte at sørge for, at snakken kørte. Så jeg snakkede og grinede med, og kort efter er cigaretten jo gået op i røg, og man kan fortsætte uden. Måske du også kunne fokusere på det, frem for at fokusere på at vente – altså læg fokus på at få tiden til at gå hurtigt?
Noget andet, der også virkede for mig var, at sige til veninderne, hvordan jeg havde det. Jeg var meget afklaret med, at jeg ikke ville ryge, så jeg sagde til dem, at jeg syntes det var lidt svært at stå og vente, mens de røg færdigt, særligt om vinteren når det var hundekoldt. Det gjorde, at de selv foreslog at ryge på skift. Så to gik ud og røg, to blev inde og hang ud med mig. Det kunne jo også være den vej, du skulle prøve at gå – altså tage en snak med dine venner om, hvordan du har det?
Uanset hvad du gør, så synes jeg, du skal se det hele som en styrke hos dig. En styrke i, at du sagtens kan hygge, snakke og grine, uden at du har et behov for at fodre din hjerne med nikotin.
Kærlig hilsen BørneTelefonen