Brev
Rygestop for børn
Hej BørneTelefonen
Jeg bugte have skrivet til jer noget før, men det ef først nu hvor det er gået galt at jeg har taget mig sammen og fået skrivet et brev.. for min bedste veninde ryger og det har hun gjort i et år nu jeg har prøvet at få hende til at stoppe men nu er jeg selv hoppet med på toget..
jeg vil ikk selv sige jeg er avhingig for kan godt stop hvis bare hun stopper ogs fordi jeg syndes det er dumt når jeg tænker på hvad det kan medføre til samtigtig med det ved min mor ikk at jeg er med til at ryge for jeg har snakket med hende og hun siger hun vil finde en plagefamilie til mig hvis jeg begynder at ryge ligesom hende..
hvordan kan jeg hjælpe hende med at stoppe ps hun er 13
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Allerførst har jeg lyst til at sige tusind tak for dit brev. Selvom du måske føler, at du skulle have skrevet til os noget før, så er det aldrig for sent at skrive herind. Det er mega sejt, at du har mod til at skrive til BørneTelefonen.
Rygning kan desværre være noget man kan blive afhængig af. Det kan derfor være rigtig svært at stoppe med noget der er blevet til en vane. Derfor er det en stor styrke, at du rækker ud efter hjælp, både til dig selv og din veninde. Du tænker på jeres helbred og hvordan det kan påvirke jer i fremtiden. Du viser, at du tænker på din veninde og at du gerne vil have at hun har det godt.
Du fortæller, at du har prøvet at snakke med din veninde. Jeg tænker på om du kunne have mod på at tale med hende igen? Måske I kan tale om, hvad rygning kan gøre ved kroppen. For som du selv fortæller, er rygning ikke godt. Du fortæller, at du ikke har lyst til at fortælle at du er blevet afhængig. Men måske det kan være en god motivation for hende, hvis du fortæller hvordan du har det med, at I ryger? Hvad tænker du mon om det?
Jeg tænker på, om du har nogle veninder der ikke ryger? Måske det kan hjælpe jer begge, hvis I inkluderede dem. Måske de kan være med til at motivere jer til, at stoppe med at ryge? Jeg oplever andre unge der skriver til BørneTelefonen der får stor hjælp fra andre, til at stoppe med en (dårlig) vane. Hvis andre ved, at man er i gang med at ændre en vane, vil de måske spørge ind til, hvordan det går med det og måske rose en, hvis det går fremad.
Du fortæller også, at din mor ryger. Måske hun ved, at rygning er dårligt for kroppen. Derfor vil hun ikke have, at du også begynder på det. Det kan måske være grunden til, at hun forsøger at sige ting der gør dig bange for at starte med at ryge. Det er også helt okay, at sige til din mor, hvis du føler at kommentarerne mod dig måske kan være for voldsomme. Din mor skal nemlig sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme.
Hvis du fået lyst, vil jeg foreslå dig at kigge på Stoplinien.dk. Der kan du få en masse forskellige forslag til hvordan dig og din veninde stopper med at ryge. I kan bl.a. ringe til dem og snakke med en rådgiver, der ved en masse om hvordan man bliver motiveret til et rygestop eller I kan læse mere på deres hjemmeside.
Måske din veninde og dig sammen, kan kigge på siden. Samtidig kan du fortælle hende, hvorfor du gerne vil stoppe med at ryge. Måske det kan være en inspiration for hende, at du går forrest og viser, at livet uden rygning også kan være ret fedt. Hvad tænker du mon om at prøve det?
Jeg håber, at du får mod til at tale med din veninde og at det vil gå rigtig godt for jer begge to, med at stoppe rygningen. Det er vigtigt at huske på, at du allerede har taget et stort skridt, ved at du har skrevet herind til os og spurgt efter hjælp. Det viser, at du virkelig tager det alvorligt og at du ikke længere har lyst til at ryge.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det hele.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.