Brev
Problemer med Veninden
Kære BB 🙂
Jeg er en tretten årig pige, der har lidt problemer med min veninde. Jeg håber, I kan hjælpe mig. I lang tid, siden 0. klasse har vi været rigtig gode veninder, det har svinget med hvor meget vi har været sammen, men her i de sidste par år, har vi været meget sammen. Vi har også de samme fritidsinteresser.
Det skal nok lige siges, at hun er en ret genert pige, der har svært ved at tale om hendes følelser omkring kærlighed (også kærligheden i venskab). Jeg har også andre veninder, end hende. Det ser ud som om at hun ikke kan acceptere det 🙁 Men problemet er, at her i de sidste par uger, har hun været ret “mærkelig”.
Det vil sige, at jeg synes hun har ændret sig på en eller anden måde. Jeg synes det er svært med sådan noget pige fnidder… Det ligner, at hun er blevet meget jaloux på mig, eller hun har i hvert fald et eller andet imod mig. Jeg har virkelig ingen anelse om hvorfor – jeg har ikke gjort hende noget!
Jeg har prøvet så meget jeg kunne, på at redde vores venskab. For eksempel har jeg prøvet at smile til hende, men hun kigger enten væk, eller også kigger hun bare på mig uden at lave et eneste ansigt. Jeg har prøvet at snakke med hende, men hun svarer så koldt og snakker meget hurtigt. Har læst et eller andet sted, at man skal snakke med hende, og spørge om der er noget, hun ville ønske var anderledes i vores “forhold”.
Men min veninde er som sagt meget genert. Og så tier hun bare stille, hvis jeg spørger hende om det, som om hun synes det er et dumt spørgsmål, og jeg ved bare, at det KUN vil gøre det hele værre imellem os. Jeg har prøvet at spørge hende om noget ret lignende – det gik ikke sååå godt, hun svarede Meget koldt.
Men jeg har jo prøvet så. Jeg prøver at lyde glad og sådan, når jeg snakker til hende, i håb om at hun også vil blive lidt mere glad for mig igen. Men jeg ved også godt, at hvis hun i forvejen er træt at mig, eller hvad der nu er hendes problem med mig, så bliver jeg jo irriterende hvis jeg bare snakker med hende hele tiden og sådan noget, så jeg snakker og smiler til hende kun lige tilpas, og ikke hele tiden. Men hun har kun noget imod mig, og intet med de andre piger! Dem er hun sammen med, i stedet for mig. Det er så irriterende og trist, bliver så ked og stresset, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Men jeg ved ikke hvordan jeg får en veninde tilbage. Ja, jeg ved ikke engang hvorfor hun ikke rigtig gider mig. Jeg håber, at I kan finde ud af det, hvis I kan, så vil jeg sige tusind tak, for hun er en af det bedste veninder jeg har 🙂
Kh mig 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Mange tak for dit brev. Da jeg læste det, fik jeg det indtryk, at du må være en rigtig sød og betænksom veninde, der virkelig har prøvet alt, hvad du kunne komme i tanke om for at få din veninde til at blive "god igen". Men det kan være rigtig svært, når man ikke ved præcist, hvad der er galt - og når der heller ikke rigtigt kommer respons på det, man forsøger... Sådan tænker jeg, at mange kan opleve det, når der på en eller anden måde går knuder i venskabet.
Jeg blev også helt rørt over dine søde ord om din veninde, og din beskrivelse af dine mange forsøg på at finde ud af, hvad der mon kan være sket, siden hun opfører sig anderledes end hun plejede. Jeg kender jo ikke din veninde, men som du skriver, så har hun lidt svært ved at udtrykke "store" følelser, og derfor kan det måske være svært for hende at snakke om..?
Jeg tænker på, hvad du mon tror hun ville tænke, hvis hun læste dit søde brev her i BørneBrevkassen? Alene dét at du har gjort dig så mange tanker og brugt så mange kræfter på at skrive herind kan måske give hende et tegn om, at hun betyder utrolig meget for dig..? Jeg ved ikke, om det var noget, du kunne overveje..?
Det kan også være, du vil skrive et brev til hende - mere direkte end dette brev i BørneBrevkassen. Sådan et rigtigt papirbrev kan være hyggeligt at få, og det giver hende mulighed for at sætte sig og læse det i fred og ro, så hun har tid til at forholde sig til de følelser, som du skriver er svære for hende at tale om. Du kan dekorere det personligt - og måske endda vedlægge et sødt billede af jer to sammen..?
Ind imellem har man som venner perioder, hvor man er mindre sammen - sådan er det i hvert fald for rigtig mange. Men det betyder heldigvis ikke, at venskabet nødvendigvis er forbi eller har ændret sig... Måske trænger du til at lave noget sjovt sammen med din veninde igen - noget af det, I plejede at lave, og som I begge godt kan lide at lave..? Kan du mon komme i tanke om noget, som din veninde rigtig godt kan lide at lave sammen med dig - og så måske høre hende, om hun har lyst til at I gør det en dag? Du skriver, at I har de samme fritidsinteresser, så måske er der en oplagt mulighed dér?
Måske vil snakken så begynde at flyde helt automatisk, når I finder tilbage i jeres tætte måde at være sammen på..? Og så får du måske mulighed for at spørge hende, hvordan hun gerne vil have, at jeres venskab skal være, og også selv fortælle hende, hvordan du gerne vil have det..? Det kan også være, at du vurderer, at det ikke lige er det rette tidspunkt at tage snakken op - men så kan du måske bare nyde at være sammen med hende igen, og måske sørge for at lave en ny aftale med hende, hvor I kan lave noget sammen...
Du skriver ikke, om du har snakket med nogen om, hvordan du går og har det med din veninde for tiden, men jeg tænker på, om du mon ville have lyst til at fortælle din mor eller en anden voksen om, hvordan du oplever det, og hvor ked af det du er..? Nogle gange kan det hjælpe rigtig meget at lette sit hjerte til én, man kender godt... Det kan også være, du har en storesøster eller en anden i familien - eller måske en lærer, træner eller en af dine andre veninders mødre, som er let at snakke med?
Jeg håber, du kan bruge mine forslag til at finde en måde at fortælle din veninde, hvordan du har det, så jeres gode venskab kan fortsætte, og I igen kan være sammen på en sjov og afslappet måde som tidligere.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.