Brev
Problemer med veninden
Hej.
Jeg har en bedste veninde, der altid skal blære sig.
Hun tegner rigtig meget. Det er også flotte tegninger, men hver gang hun tegner noget skal hun vise det til ALLE! Enten helt tilfældigt på mobilen. (Og man kan se det ikke er tilfældigt) Ellers tager hun det med i skolen og viser det til alle.
Jeg er efterhånden blevet træt af at jeg hele tiden skal rose hende, og se de samme tegninger hver dag.
Jeg tegner også, og det er da også okay. Problemet er bare hvis jeg viser det til hende, kan hun ikke li dem. Jeg må heller ikke tale med andre, så tager hun mig bare væk midt i en sætning. Eller afbryder mig og taler med mine veninder. Jeg må ikke være sammen med andre, uden at hun skal være med.
Fx, talte jeg med min veninde i skolen, min veninde (Som vi kalder A) kom gående imod mig, stod lidt ved siden af mig i 2 sek. Hun ventede lige til midt i min sætning, hvor hun bare hev mig væk. Jeg sagde at jeg faktisk var midt i noget, men hun sagde bare “og?”
Hun skal hele tiden hænge op ad mig, og når vi skal hjem til hinanden skal det altid være hos mig. hjemme hos mig il hun kun se fjernsyn, æde og spille på min computer. hun spiser alt mit slik, og tog endda noget fra min julekalender.
Jeg er bare så træt af det, hun kan heller ikke holde på hemmeligheder. Min tillid til hende er helt nede.
Hvis jeg siger at jeg ikke har lyst til at være veninder med hende, lyver hun og spreder rygter om mig på hele skolen. det er nemlig sket før. Hun er rigtig god til at sprede rygter, forsjovt skal hun fx sige at jeg er lebbe, til en dreng. Og han siger det videre. Jeg bliver ret sur på hende når hun gør sådan noget.
Men jeg er meget dårlig til at vise mine følelser. Jeg græder mig selv i søvn, og hvis hun har været ekstra ond cutter jeg i mig selv.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg er bange for at folk skal tro på alt muligt hun siger, og jeg skal være alene resten af mine skoledage.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg synes det er rigtig godt, at du har skrevet et brev, for det virker helt klart som om, du har brug for at komme ud med dine tanker og oplevelser. Jeg tænker på, om det mon har hjulpet lidt at du har fået ”sagt” højt i brevet, hvad du synes er svært? Jeg vil gerne prøve at give dig nogle råd til, hvad du kan gøre, som jeg håber du kan bruge.
Allerførst vil jeg gerne sige, at du virker som en rigtig god veninde med en kæmpe tålmodighed. Jeg kan rigtig godt forstå, at du synes det er svært at være veninde med en pige, der opfører sig som hun gør og jeg er fuld af beundring over, at du stadig ser hende som din bedste veninde. Hvor mon du får det overskud fra? Måske kan du bruge det overskud til at gøre noget ved din situation.
Det virker på mig som om, du tænker meget over tingene og ser rigtig mange detaljer, når du fx lægger mærke til, hvordan hun midt i en sætning, trækker dig væk fra de andre og hvordan det generer dig, når hun gør sådan. Samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad der mon fik dig til at blive veninde med hende? Mon du så nogen positive sider ved hende, som du måske ikke ser så meget til mere? Hvordan mon det ville være, hvis du fortalte hende, hvilke sider hos hende, du savner? Jeg tænker på, om I kunne få en god snak om det, hvor du kunne sige til hende, hvad det gør ved dig, når hun fx trækker dig væk fra andre? Du kunne måske fortælle hende, hvad du hellere ønsker hun skal gøre. Tror du mon det kunne være en mulighed?
Det lyder som om, din veninde har brug for hjælp til, hvordan hun kan undgå at gøre de ting, som hun gør. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad der mon gør, at hun har så meget brug for, at have dig for dig selv og brug for at klæbe så meget op af dig. Det kan derfor være en stor opgave for dig og for jer begge to at få en god snak om det.  Jeg tænker på, om I måske har en lærer eller en anden voksen, som I begge to har tillid til og som kan hjælpe jer? Måske ville I kunne tale med den lærer eller voksne om, hvad der er svært for jer for at få et godt venindeforhold til hinanden. Jeg tænker på, om du og din veninde mon sammen kunne planlægge sådan en samtale?
Nu har jeg givet dig to råd til, hvordan du kan få et andet og forhåbentligt bedre forhold til din veninde. Når jeg giver dig de råd, er det fordi du skriver, at hun er din bedste veninde og jeg tænker, at du måske gerne vil bevare det forhold til hende. Samtidig skriver du også, at du har mistet tillid til hende, og du giver eksempler på, hvordan hun reagerer, hvis du siger til hende, at du ikke har lyst til at være veninde med hende. Jeg forstår din beskrivelse sådan, at du er ”bange” for, hvordan hun vil reagere, hvis du siger til hende, hvordan du har det med hende og at du ikke ønsker at være veninde med hende. Mon det er rigtigt? Jeg vil også gerne prøve at give dig et råd til, hvordan du måske kan gøre noget, så du kommer længere væk fra hende på en god måde. Så kan du jo selv vurdere, om det er noget, der giver mening for dig.
Der er mange der oplever at blive bange for at blive helt alene, hvis man mister en ven eller veninde, eller hvis der bliver talt dårligt om en. I brevet forklarer du, at du er bange for, at folk skal tro på det, hun kan finde på at sige om dig. Jeg tænker, at det må være rigtig ubehageligt at være bange for. Vi har alle sammen brug for at være en del af et fællesskab og føle os accepteret.
Jeg forstår det sådan, at du har andre veninder som du gerne vil være sammen med, men som du ikke kan være sammen med, fordi din bedste veninde altid vil være sammen med dig. Jeg tænker på, hvilke muligheder, du allerede har prøvet for at være sammen med andre veninder efter skoletid. Har du mon prøvet på forhånd at lave en aftale efter skoletid med en anden veninde? Du kunne måske aftale det over sms, så din bedste veninde ikke kan gøre noget der gør det umuligt for jer. Kunne det mon være en mulighed? Jeg tænker på, om du mon vil blive mindre bange for at hun taler dårligt om dig, hvis du samtidig ved, at du får en anden god veninde? Hvis det er den måde du prøver at løse dit problem på, tænker jeg, at du måske også kan få god hjælp og støtte fra en voksen. Måske vil du kunne tale din plan igennem med en voksen, som du har tillid til. Hvis det var en lærer, kunne den lærer måske også støtte dig i at undgå at din bedste veninde taler dårligt om dig.
Jeg kan forestille mig, at det kan være svært at tage hul på at tale med nogen om det, selv om du nu har fået nogle råd. Du kunne måske vise dit brev til en lærer eller en anden voksen? Dit brev viser meget meget fint, hvad du oplever og hvordan du tænker. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du tale om, hvordan du kommer videre og få nogle helt konkrete ideer til, hvad du kan gøre. Her har du også mulighed for at læse brevet højt og måske også svaret.
Jeg håber rigtig meget for dig, at der sker noget med dit forhold til din veninde, så du kan blive mere tryg og tilfreds.
De bedste hilsner og kram fra BørneTelefonen