Problemer med veninden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Tak for dit brev. Jeg synes det er rigtig godt, at du har skrevet et brev, for det virker helt klart som om, du har brug for at komme ud med dine tanker og oplevelser. Jeg tænker på, om det mon har hjulpet lidt at du har fået ”sagt” højt i brevet, hvad du synes er svært? Jeg vil gerne prøve at give dig nogle råd til, hvad du kan gøre, som jeg håber du kan bruge.
Allerførst vil jeg gerne sige, at du virker som en rigtig god veninde med en kæmpe tålmodighed. Jeg kan rigtig godt forstå, at du synes det er svært at være veninde med en pige, der opfører sig som hun gør og jeg er fuld af beundring over, at du stadig ser hende som din bedste veninde. Hvor mon du får det overskud fra? Måske kan du bruge det overskud til at gøre noget ved din situation.
Det virker på mig som om, du tænker meget over tingene og ser rigtig mange detaljer, når du fx lægger mærke til, hvordan hun midt i en sætning, trækker dig væk fra de andre og hvordan det generer dig, når hun gør sådan. Samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad der mon fik dig til at blive veninde med hende? Mon du så nogen positive sider ved hende, som du måske ikke ser så meget til mere? Hvordan mon det ville være, hvis du fortalte hende, hvilke sider hos hende, du savner? Jeg tænker på, om I kunne få en god snak om det, hvor du kunne sige til hende, hvad det gør ved dig, når hun fx trækker dig væk fra andre? Du kunne måske fortælle hende, hvad du hellere ønsker hun skal gøre. Tror du mon det kunne være en mulighed?
Det lyder som om, din veninde har brug for hjælp til, hvordan hun kan undgå at gøre de ting, som hun gør. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad der mon gør, at hun har så meget brug for, at have dig for dig selv og brug for at klæbe så meget op af dig. Det kan derfor være en stor opgave for dig og for jer begge to at få en god snak om det.  Jeg tænker på, om I måske har en lærer eller en anden voksen, som I begge to har tillid til og som kan hjælpe jer? Måske ville I kunne tale med den lærer eller voksne om, hvad der er svært for jer for at få et godt venindeforhold til hinanden. Jeg tænker på, om du og din veninde mon sammen kunne planlægge sådan en samtale?
Nu har jeg givet dig to råd til, hvordan du kan få et andet og forhåbentligt bedre forhold til din veninde. Når jeg giver dig de råd, er det fordi du skriver, at hun er din bedste veninde og jeg tænker, at du måske gerne vil bevare det forhold til hende. Samtidig skriver du også, at du har mistet tillid til hende, og du giver eksempler på, hvordan hun reagerer, hvis du siger til hende, at du ikke har lyst til at være veninde med hende. Jeg forstår din beskrivelse sådan, at du er ”bange” for, hvordan hun vil reagere, hvis du siger til hende, hvordan du har det med hende og at du ikke ønsker at være veninde med hende. Mon det er rigtigt? Jeg vil også gerne prøve at give dig et råd til, hvordan du måske kan gøre noget, så du kommer længere væk fra hende på en god måde. Så kan du jo selv vurdere, om det er noget, der giver mening for dig.
Der er mange der oplever at blive bange for at blive helt alene, hvis man mister en ven eller veninde, eller hvis der bliver talt dårligt om en. I brevet forklarer du, at du er bange for, at folk skal tro på det, hun kan finde på at sige om dig. Jeg tænker, at det må være rigtig ubehageligt at være bange for. Vi har alle sammen brug for at være en del af et fællesskab og føle os accepteret.
Jeg forstår det sådan, at du har andre veninder som du gerne vil være sammen med, men som du ikke kan være sammen med, fordi din bedste veninde altid vil være sammen med dig. Jeg tænker på, hvilke muligheder, du allerede har prøvet for at være sammen med andre veninder efter skoletid. Har du mon prøvet på forhånd at lave en aftale efter skoletid med en anden veninde? Du kunne måske aftale det over sms, så din bedste veninde ikke kan gøre noget der gør det umuligt for jer. Kunne det mon være en mulighed? Jeg tænker på, om du mon vil blive mindre bange for at hun taler dårligt om dig, hvis du samtidig ved, at du får en anden god veninde? Hvis det er den måde du prøver at løse dit problem på, tænker jeg, at du måske også kan få god hjælp og støtte fra en voksen. Måske vil du kunne tale din plan igennem med en voksen, som du har tillid til. Hvis det var en lærer, kunne den lærer måske også støtte dig i at undgå at din bedste veninde taler dårligt om dig.
Jeg kan forestille mig, at det kan være svært at tage hul på at tale med nogen om det, selv om du nu har fået nogle råd. Du kunne måske vise dit brev til en lærer eller en anden voksen? Dit brev viser meget meget fint, hvad du oplever og hvordan du tænker. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du tale om, hvordan du kommer videre og få nogle helt konkrete ideer til, hvad du kan gøre. Her har du også mulighed for at læse brevet højt og måske også svaret.
Jeg håber rigtig meget for dig, at der sker noget med dit forhold til din veninde, så du kan blive mere tryg og tilfreds.
De bedste hilsner og kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.