pigen i klassen

kære børnetelefonen:
vi har en pige i min klasse som er helt vildt iretrene. i starten kunne jeg godt li hende men så fandt jeg ud af at hun lyver helt vildt meget og er en kæmpe sladerhank og skal bare besteme alt. en gang da vi leget fangeleg så tog hun kun mig bare fordi jeg var den langsomeste selvom der stod ca 5 tetere på hende.

alle fra klassen hader hende og hun ved det godt og vil bare spille smart. jeg skal gå i klasse med hende i snart 4 år og kan snart ikke holde det ud. hvad skal jeg gøre børnetelefonen jeg er hved at blive gal?

hilsen ANONYMT

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Jeg kan godt høre på din beskrivelse, at du virkelig er irriteret på hende pigen i din klasse.. Og det lyder til, at du ikke er den eneste i klassen, som synes det om hende..?

Jeg tænker lidt, om du og hende har været tætte veninder tidligere? Eller om I bare er klassekammerater. Nogle gange kan de mennesker, som har været tætte på os, som vi måske har delt hemmeligheder med, komme til at såre os mere end mennesker vi ikke er tætte på. Og så reagerer nogle med at blive vrede på dem og finde irriterende sider ved dem, som f.eks. at du nu synes, at hun spiller smart.

Hvis I bare er almindelige klassekammerater, er det lidt noget andet.. Så kan det måske være værd at tænke over, hvad hun lyver om og hvorfor hun gør det? Du skriver også, at du synes hun er en sladderhank. Der er selvfølgelig nogen situationer, hvor det kan være godt med én der siger det til en voksen, så man for eksempel kan stoppe noget drilleri, hvis det er dét, det handler om. Der kan være mange forskellige årsager til, at nogen sladrer. Nogen sladrer fordi de føler sig udenfor, andre fordi de ikke kan lide, når der sker noget, de oplever som uretfærdigt. Og andre sladrer, fordi de hjemmefra har lært, at det er det rigtige at gøre.

Hvis man i sin klasse oplever, at nogen lyver, sladrer, spiller smarte, driller eller andre ting, som kan gøre andre irriterede eller måske endda kede af det, så kan det være en idé at hele klassen bruger nogle timer på at tale om, hvordan klassen har det.. Hvordan har vi det som enkelte elever, hvordan har vi det som gruppe? Er der plads til at være forskellige, eller skal vi alle sammen være på en bestemt måde? Hvem bestemmer, hvad vi for eksempel laver i frikvarterne? Hvordan siger man, at man ikke har lyst til at lege? Må man godt sige, at andre lyver? Alle sådan nogle spørgsmål kan være gode at bruge lidt tid på i klassen. Måske har I selv nogle andre spørgsmål, som passer bedre til jer?

Det kan være rigtig rart at tage en slags sundhedstjek på klassen, så I er sikre på at det fungerer så godt som muligt for alle. For som du selv siger, er det mange år mere, I skal være en klasse sammen.. Måske kan det være en hjælp, hvis du viser din lærer dit brev til BørneBrevkassen? Det kan måske gøre det lettere for din lærer at forstå, hvordan du oplever det... Ville du mon kunne det?

Du skriver, at pigen godt ved, at alle hader hende.. Det får mig til at tænke på, hvordan det mon er at være hende? Nogle gange kan vi møde mennesker, som vi bare ikke passer sammen med og som derfor kan opleves lidt irriterende. Men måske er der noget, som ikke er så nemt for hende i øjeblikket, og derfor reagerer hun måske ved at spille smart i stedet for. Jeg kender ikke pigen, men nogen gange kan mennesker, som egentlig er kede af det, men som ikke vil vise det, i stedet virke mere hårde og smarte end de plejer..

Måske kunne det være en mulighed, at du selv prøver at tale med pigen om, hvordan du oplever hendes opførsel og måske dermed åbner op for en snak med hende? Det er bare vigtigt, at I begge lytter til hinanden, så der er plads til at I begge kan sige, hvordan I har det og oplever det. Det kan være rigtig svært, men nogle gange kan det starte forandringer, bare at sige tingene højt og vise hinanden at man gerne vil hjælpe hinanden til at ændre nogle ting.

Håber I snart få en god stemning i klassen igen!

De bedste hilsner fra
BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.