opne op

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt gået af dig, at du siger fra overfor de piger i din klasse, som siger onde ting om hinanden. Det er ikke i orden, at tale ondt om hinanden, og det er godt du har fortalt de fire piger i din klasse det. Samtidig synes jeg, at det lyder som om, at de ikke har taget det til sig på en særlig positiv måde?

Jeg tænker på, om det måske kunne være, at du skulle fortælle det til din lærer i stedet for og så kan din lærer gøre noget ved det? Det kan nemlig være rigtig svært, at skulle være den der blander sig og på den måde også blive den, som de fire piger ikke vil snakke med. Det er også de voksnes ansvar, at sørge for at man taler og behandler hinanden ordentligt i klassen og det er vigtigt, at de voksne tager sig af det, hvis der for eksempel er nogen i klassen som bliver mobbet.

Du skriver, at du har mange gode veninder, men hver gang du skifter skole, så går det dårligt. Der er mange, som synes det er svært at skifte skole, og det tager ofte noget tid at falde til og finde nye venner på en ny skole. Jeg tænker, at det måske også er derfor, at du synes det er svært på din nye skole lige nu?

Du fortæller, at der er mange søde piger i din klasse, som du godt kan snakke med og hygge dig med, men ikke på samme måde som dine andre veninder. Jeg tænker, om det måske er fordi du ikke kender pigerne i din klasse så godt endnu? Nogle gange kan det nemlig godt tage et godt stykke tid, at lære nye mennesker rigtig godt at kende. Derfor tænker jeg også, at der godt kan gå noget tid inden du føler dig lige så tryg ved pigerne i din nye klasse, som du gør sammen med de veninder du har i forvejen.

Nogle mennesker åbner sig rigtig hurtigt overfor andre og snakker meget, og andre er længere tid om at åbne sig lidt over for nye veninder og er mere stille. Der er ikke en af delene som er rigtig eller forkert, og det er helt okay, at man er forskellig på den måde.

Det er også helt naturligt, at man for eksempel kun har nogle få tætte veninder, som man er meget åben overfor og føler, at man kan tale med om de fleste ting, og så har man nogle andre veninder som man ikke åbner sig lige så meget overfor. Som du skriver,  så er du måske bare en lidt stille pige i nogle tilfælde, og det er også i orden.

Du skriver, at du har mange gode veninder, og jeg tænker, at det må være nogen som du kender fra din tidligere skole eller måske fra andre ting? Hvis du har nogle gode veninder fra tidligere, som betyder meget for dig, så må du gerne holde fast i kontakten med dem. Måske I kan ses nogle gange efter skole eller i weekenderne, hvis de nu bor langt væk?

Hvis du gerne vil blive lidt tættere veninder med nogle af dem fra din klasse, kunne det også være, at du kunne lave noget med en eller flere af dem efter skole? Nogle gange kommer man nemlig lidt tættere på hinanden, når man laver noget andet sammen, end noget der har med skolen at gøre. Når man ses uden for skolen, kommer man nogle gange til at tale om nogle andre ting, og begynder også at se andre sider af hinanden end den side, som man viser i skolen. Hvordan tror du, at det ville være?

Du skriver, at du er en lidt stille pige, men samtidig er du ikke bange for at blande dig, når du hører nogle af de andre tale ondt om hinanden. Derfor forestiller jeg mig, at du godt kan finde modet til at spørge nogle af de piger i klassen, som du synes er søde, om I skal lave noget efter skole. Hvordan tror du, at det ville være at spørge en af pigerne om I skulle ses en dag efter skole?

Du skriver, at du altid får de forkerte venner. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mon mener med det? Er det mon fordi, at du får nogle venner som er dårlige for dig og får dig til at være på en måde du ikke har lyst til? Eller er det mon fordi du finder nogle veninder, som gør dig ked af det? Eller er det noget helt tredje?

Hvis du får nogle veninder på din skole, som du efter noget tid finder ud af, at du ikke har det så godt sammen med, så er det også i orden, at du ikke længere har lyst til at være veninder med dem. Det vigtige er bare, at du så får fortalt dem det, på en ordentlig måde. Hvis du for eksempel er sammen med en pige, som begynder at tale grimt om en anden pige, er det helt i orden at sige fra, og få sagt, at du ikke har lyst til at tale dårligt om de andre. Ligesom du har sagt fra overfor de fire piger i din klasse, som taler ondt om hinanden.

Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre for at få nogle nye veninder og passe på dig selv. Hvis du ikke synes, at du helt har fået hjælp til det, som du gerne ville eller du gerne vil tale om noget andet, er du også altid velkommen til at kontakte en rådgiver på UngeChatten eller BørneTelefonen på 116111.

Kærligste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.