Brev
Nye venner
Hej. Jeg var for et par dage siden i en forlystelsespark, med to af mine bedste veninder. Der mødte 3 søde drenge. Vi har fået deres snaps og vi skriver og factimer meget allesammen. Vi vil gerne mødes igen, men vil gerne fortælle det til min mor. Hun plejer ikke at være fan sf at keg snakker med fremmede osv. men nu er skaden jo sket. Jeg tør ikke at fortælle hende om mine nye venner. Det er jo heller ikke tit at jeg får chancen for at få nye venner. Hvordan skal jeg fortælle det til hende? Kn pige 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Det lyder dejligt for dig, at der er opstået en mulighed for nye venskaber. Jeg kan forstå på dit brev, at du gerne vil fortælle din mor om det, og det forstår jeg godt.
Du lyder som en ansvarlig pige, der tænker over, hvordan andre har det. Derfor fylder det måske også hos dig, hvordan din mor har det med de nye venskaber. Du skriver, at hun ikke plejer at være fan af, at du snakker med fremmede.
Måske bekymrer din mor sig om hvem du møder, fordi hun gerne vil have, at du altid er i de bedste hænder? Det er jo en god ting, men det betyder ikke, at du skal lade være med at møde nye, søde mennesker.
Jeg vil komme med nogle forslag til, hvordan du kan få snakket med din mor om det. Måske har du allerede selv gjort dig nogle overvejelser?
Mange børn og unge oplever, at deres forældre bekymrer sig om, hvem de er sammen med. Måske skal forældrene vænne sig til, at deres børn pludselig ikke er så små længere og begynder at lave ting, som forældrene ikke længere kan følge med i. Oftest er det fordi de gerne vil passe på deres børn.
Derfor er det vigtigt, at du får en snak med din mor om, hvordan du har det og hvad du har lyst til. Du kan for eksempel starte med at sige: “Mor, jeg vil gerne snakke med dig. Det er lidt svært for mig at snakke med dig om det, fordi jeg ved, hvordan du kan have det med det. Men jeg har mødt nogle søde, nye venner for nogle dage siden, og jeg kan mærke, at jeg virkelig gerne vil lære dem at kende”.
Måske kan du også sige, at du fortæller hende det, fordi du stadig gerne vil snakke med hende om, hvad der sker i dit liv. Men at det er vigtigt, at hun stoler på dine valg og din dømmekraft.
Her kan du for eksempel også fortælle hende, at hvis der sker noget i dine venskaber, som du ikke synes er rart eller som du har brug for at snakke med nogen om, så skal du nok sige det til hende. Det kan både være ting i de nye og de gamle venskaber, du har. Dette skal du dog kun sige til hende, hvis du har lyst til at komme til hende med sådan nogle ting.
Hvis I får en god snak, så kan du jo også aftale med din mor, hvor I skal mødes henne med drengene. Det kan være, hun har et godt forslag til det. På den måde bliver det også en tryg oplevelse for dig at lære nye mennesker at kende. Kan du mon følge mig?
Det er vigtigt for mig at sige til dig, at du skal mærke efter, hvad du selv har lyst til. Du skal ikke bremse dig selv i at møde nye mennesker, fordi du vil tage hensyn til andre, som for eksempel din mor. Man skal altid mærke efter, hvad der føles rigtigt for én selv. Også når det gælder venskaber og hvad der kan ske og udvikle sig inden for sådan nogle venskaber. Mærk efter og følg det, der føles rigtigt for dig.
Samtidig er det virkelig fint og dejligt, at du har lyst til at fortælle din mor om det. Der sker mange ting i din alder, både i forhold til venskaber og kærester. Det er rart at have en voksen at snakke med. Det kan give en tryghed at have én at støtte sig til, når tingene kan blive svære. Og de voksne har også selv været unge og kan måske huske, hvordan det var?
Jeg fornemmer i dit brev, at du tænker over tingene og du virker som en ansvarlig og sød pige. Dette tror jeg vil hjælpe dig, når du skal tage en snak med din mor. Og husk, at du allerede har vist hvor sej og modig, du er, ved at skrive ind til BørneTelefonen. Det er første skridt på vejen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen