Nye venner

Hej. Jeg var for et par dage siden i en forlystelsespark, med to af mine bedste veninder. Der mødte 3 søde drenge. Vi har fået deres snaps og vi skriver og factimer meget allesammen. Vi vil gerne mødes igen, men vil gerne fortælle det til min mor. Hun plejer ikke at være fan sf at keg snakker med fremmede osv. men nu er skaden jo sket. Jeg tør ikke at fortælle hende om mine nye venner. Det er jo heller ikke tit at jeg får chancen for at få nye venner. Hvordan skal jeg fortælle det til hende? Kn pige 13

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Det lyder dejligt for dig, at der er opstået en mulighed for nye venskaber. Jeg kan forstå på dit brev, at du gerne vil fortælle din mor om det, og det forstår jeg godt.

Du lyder som en ansvarlig pige, der tænker over, hvordan andre har det. Derfor fylder det måske også hos dig, hvordan din mor har det med de nye venskaber. Du skriver, at hun ikke plejer at være fan af, at du snakker med fremmede.

Måske bekymrer din mor sig om hvem du møder, fordi hun gerne vil have, at du altid er i de bedste hænder? Det er jo en god ting, men det betyder ikke, at du skal lade være med at møde nye, søde mennesker.

Jeg vil komme med nogle forslag til, hvordan du kan få snakket med din mor om det. Måske har du allerede selv gjort dig nogle overvejelser?

Mange børn og unge oplever, at deres forældre bekymrer sig om, hvem de er sammen med. Måske skal forældrene vænne sig til, at deres børn pludselig ikke er så små længere og begynder at lave ting, som forældrene ikke længere kan følge med i. Oftest er det fordi de gerne vil passe på deres børn.

Derfor er det vigtigt, at du får en snak med din mor om, hvordan du har det og hvad du har lyst til. Du kan for eksempel starte med at sige: “Mor, jeg vil gerne snakke med dig. Det er lidt svært for mig at snakke med dig om det, fordi jeg ved, hvordan du kan have det med det. Men jeg har mødt nogle søde, nye venner for nogle dage siden, og jeg kan mærke, at jeg virkelig gerne vil lære dem at kende”.

Måske kan du også sige, at du fortæller hende det, fordi du stadig gerne vil snakke med hende om, hvad der sker i dit liv. Men at det er vigtigt, at hun stoler på dine valg og din dømmekraft.

Her kan du for eksempel også fortælle hende, at hvis der sker noget i dine venskaber, som du ikke synes er rart eller som du har brug for at snakke med nogen om, så skal du nok sige det til hende. Det kan både være ting i de nye og de gamle venskaber, du har. Dette skal du dog kun sige til hende, hvis du har lyst til at komme til hende med sådan nogle ting.

Hvis I får en god snak, så kan du jo også aftale med din mor, hvor I skal mødes henne med drengene. Det kan være, hun har et godt forslag til det. På den måde bliver det også en tryg oplevelse for dig at lære nye mennesker at kende. Kan du mon følge mig?

Det er vigtigt for mig at sige til dig, at du skal mærke efter, hvad du selv har lyst til. Du skal ikke bremse dig selv i at møde nye mennesker, fordi du vil tage hensyn til andre, som for eksempel din mor. Man skal altid mærke efter, hvad der føles rigtigt for én selv. Også når det gælder venskaber og hvad der kan ske og udvikle sig inden for sådan nogle venskaber. Mærk efter og følg det, der føles rigtigt for dig.

Samtidig er det virkelig fint og dejligt, at du har lyst til at fortælle din mor om det. Der sker mange ting i din alder, både i forhold til venskaber og kærester. Det er rart at have en voksen at snakke med. Det kan give en tryghed at have én at støtte sig til, når tingene kan blive svære. Og de voksne har også selv været unge og kan måske huske, hvordan det var?

Jeg fornemmer i dit brev, at du tænker over tingene og du virker som en ansvarlig og sød pige. Dette tror jeg vil hjælpe dig, når du skal tage en snak med din mor. Og husk, at du allerede har vist hvor sej og modig, du er, ved at skrive ind til BørneTelefonen. Det er første skridt på vejen.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.