Brev
Nedgørelse
hej børne telefonen
sang glad pige på 11 år.
Jeg har et band sammen med mine bedste venner.
det går rigtig godt men der er det lille problem. for mig at den ene han nedgør mig altid
hver gang jeg kommer med en sang som jeg har brugt dagevis på at skrive til bandet som vi skal hjælpe hinanden med at gøre bedre har han altid “nej hatten på” som man siger.
jeg er tit inpiret af Michael Jackson. lige nu øver bi på Rasmus Seebarch”s Lys I Din lejlighed som han valgte
det lyder rigti godt og vi har nogenlunde samme sang stemme. og vi synger sammen. men han siger hele tiden at jeg bare skal spille bass og jeg siger til ham for “117 gang jeg kan ikke spille bass og jeg kan bedst lide at synge”
han blære sig også med at han tror at han er bedre til at ramme de høje toner end mig men vi er lige gode til det.
når jeg prøver at snakke med ham om det siger han altid siger ” jeg har den perfekte stemme til den sang .
jeg er så træt af det at jeg overvejer at gå ud af bandet men jeg vil ikke det er min drøm at synge i et band.
HVAD SKAL JEG DOG GØRE.
mine forældre siger bare ” DET ER DERFOR AT DU SKAL LEGE MED PIGER” .
JEG HAR BRUG FOR HJÆP
MVH den sang glade
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Det er dejligt at høre, at du laver noget, som du godt kan lide, og som du er god til, det er bare rigtigt ærgerligt, at du oplever at blive nedgjort.
Et gæt kunne være, at han gør det, fordi han er bange for, at du er bedre end ham. Når andre mennesker nedgør en, så tror jeg, de gør det for at få sig selv til se bedre ud over for andre – giver det mening? Måske skal han have at vide både af dig og de andre i bandet, at I er lige gode. Måske vil det hjælpe ham til at føle sig tryg i, at I er to om at synge.
Hvor mon I spiller henne? Er det i en klub, i skolen eller, hvor øver I henne? Grunden til jeg spørger er, at jeg tænker på, om der er nogle voksne? Hvis der er nogle voksne, kan de måske hjælpe dig med at få taget en god snak med ham? En snak om, at det ikke er en konkurrence om at ramme de høje toner bedst, men at I skal noget, som jeg tror er endnu sværere, nemlig at samarbejde om at synge sammen – hvilket jeg tænker er meget sejere af jer, hvis det lykkes for jer.
Du skriver, at du overvejer at gå ud af bandet, men som du selv skriver, er det din drøm. Jeg tænker, at der er flere muligheder. Enten bliver du i bandet og kæmper for det (og som jeg skriver ovenfor prøver at finde en, der kan hjælpe jer med jeres samarbejde) eller også melder du dig ud af bandet. Men husk, at det med at melde dig ud af bandet behøver ikke at betyde, at du ikke kan udleve din drøm - du kan melde dig ud af bandet, men lave et nyt sammen med nogle andre.
Mange knus og kram fra BørneTelefonen