Brev
mobning
jeg er en pige der bor i ishøj.
og jeg er uvender med en pige som tager mine ting og ødelæger mit liv og jeg har virkelig prøvet alt jeg her sag hun skal stope men hun bliver ved og driiler og bander og slår hård
hun truer mig også det gør ånd i hjertet og kråben
jeg har ikke blå merker så det er fint nok
kan i moske hjelpe mig
og nogle gange grader jeg også
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år,  Tak for dit brev! Jeg er glad for, du skriver til mig, for det lyder som om, at det er en rigtig svær situation, du er i. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når pigen, du er uvenner med, tager dine ting, driller, bander og slår dig. Det er slet ikke i orden, at hun behandler dig sådan. Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.  Er det en pige, du går i skole med? Eller er det mon en pige, du møder, dér hvor du bor? Er der voksne i nærheden, når pigen begynder at drille?
Hvis pigen er fra din skole, så prøv at sige det til en sød lærer. Sig at du er uvenner med pigen, og at hun slår og driller og tager dine ting? Hvis du ikke har sagt det til en lærer, endnu - så synes jeg, at det skal du gøre, så læreren ved det og skal hjælpe dig. Vil det være en idé?
Lærere skal hjælpe børn, som bliver drillet og slået. Hvis du fortæller en lærer, at du bliver drillet, skal læreren hjælpe dig. Er der en lærer eller pædagog, du kan fortælle det til?
Det kan også være, at du går i fritidsordning, og du kender en sød pædagog derfra, du har lyst til at snakke med?  Mon dine forældre eller andre voksne ved, at pigen slår og driller? Det kan nemlig være rart at fortælle det til en voksen, når man bliver  bange og ked af det. Den voksne kan trøste dig, når du bliver ked af det. Og måske kan han/hun også hjælpe dig med at stoppe pigen? Den voksne kan snakke med din lærer på skolen, så læreren kan snakke med pigen om, det hun gør ved dig.   Hvis det ikke sker i skolen, kan den voksne måske tale med pigens forældre, så I på dén måde kan få pigen til at stoppe?
Hvis du ikke har lyst til at fortælle det til dine forældre, kan der måske være en anden, du har det godt med? En søster? En bedstemor eller bedstefar? Eller måske en moster eller tante? Måske har du en veninde, som kan hjælpe dig med at sige det til en voksen, måske venindens mor?   Det er slet ikke OK, at du bliver drillet sådan, og jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt.
Hvis du synes, det er svært at finde ud af, hvem du skal tale med, må du meget gerne ringe eller SMS’e til BørneTelefonen 116 111 eller skrive til os på BørneChatten.
Vi har åbent alle dage fra 11-23. Det er gratis at ringe. Hvis du har en veninde, kan I måske hjælpes ad med at ringe ind til os på BørneTelefonen. Jeg ved, der er mange børn som hjælper hinanden med at ringe herind.  Mange tanker og kærlige hilsner, BørneTelefonen