Brev
Mit liv
jeg har skrevet ind før emd et problem i kunne kunne nå at svare på men id nr er 7878 jeg kan ikke huske indholdet men måske kan i svare på det via nr for problemmet er blevet være.
Brev med ID-nr.. 7878:
Jeg er en pige på 12 år og jeg har så mange problemmer at jeg ikke kan komme med ét emne så jeg kommer med det hele. jeg har været i krise hele ferien mens jeg ikke kunne skrive til jer og jeg har bare grædt og grædt. men i hvert fald kan i kan kalde mig ”E”.
jeg har skrevet ind til jer mange gange fordi jeg er et barn er altid har problemmer. fe. k er jeg bange for at sove, jeg er bange for at jeg ikke vågner igen. for jeg er hundered for at dø eller andre dør. min mor betyder alt for mig hun er den eneste jeg virkelig tør stole på for jeg har kun 1 ”ven” men det fortæller jeg senere.
jeg er bane for at vokse op og få børn, bange for at vokse op og blive voksen. og jeg kan ikke lade være med at tænkte på det for jeg er moden i mit hoved så i stedet for at nyde min barndom. tænker jeg KUN på fremtiden. hvilket jeg ikke har lyst til?!! hjælp mig pleas og den ”ven” jeg har er min eneste veninde. hun hedder ”k” og jeg vil ikke rigtigt være hendes ven mere jeg har kendt hende siden vi var 5 måneder gamle. men hun såre mig altid.
Fe. k skulle jeg hende og 2 piger ”c” og ”L” på¨sommer lejr så er mig og k sammen en dag 3 uger før.lejrn. jeg havde skrevet til vores spejder leder ”a” om vi 4 kunne sove sammen indenfor ( vi skulle rogtogt sove i telt) men ”a” svarede ikke. så prøvede ”K” men hun snakkede om at hun ikke ville have ”L” med.
jeg måtte ikke se beskeden så da K var kørt hjem skrev jeg til L: jeg ved ikke om K huskede at spørge om dig og C måtte sove sammen med os.. og 2 timer efter skriver K til mig: FUCK DIG ”E” du er en født fail og du er en løgner!!!!!? jeg fortæller selvføelig K sandheden om havd jeg skrev men hun vil ikke svare mig. s¨å vi snakkede ikke i 3 uger og før det skænderi havde vi skændets om noget andet:
Mig og K havde været oppe og skændes og jeg blev såret, så jeg havde slettet hende på facebook. så spørger jeg hende om hun vil accepter mig igen(vi er blevet venner der) men nej for jeg slettede hende jo? siger hun, så kommer en lang samtale hvor vi råber af hindanden til sidst siger jeg: jeg vil ikke skændtes med dig. hun spørger hvorfor? og jeg svare: fordi det ikke skal smadre vores venskab.
så siger hun det forsent du har smadret det. s¨å bliver jeg self vred og råber: fint så vi vel ikke venner. hun svare bar: ok og PS DU VILLE VÆRE MIN VEN!!!!”!! Og på min fødselsdag havde vi en uge før sagt ud i køknet mens min mor var der havde ”K” sagt: min fætter kommer på besøg på lørdag (min fødselsdag) og jeg vil ikke se ham han er mega irreternde og kan vi ikke sove sammen jeg svare jo det bliver vildt sjovt 😀
dagen før min fødselsdag: ”K” emma min fætter kommer på besøg den dag så jeg kan ikke sove sammen for jeg savner ham. jeg svare: for en uge siden da vi aftalte det sagde du du ikke ville se ham og min mor hørte det. hun svare NEJ??? JEG FIK DET AFVIDE I MORGES???!!!! jeg lader det ligge….. men efter festen kommer ”T” fra klassen hen til mig og ”K” og spørger skulle vi sove sammen ”K” og ”K” siger bare måske….. jeg blev fucking såret”!? Og hun dropper altid mine aftaler og laver nye med andre det er så ondt men hun er min eneste ven ;(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, Tak for dit brev. Det er godt at høre, at du synes, du kan bruge BørneBrevkassen. Vi er glade for, at I skriver til os! Du beskriver, at der er rigtig mange ting, som du går og er bange for. Ting, som du selv så rigtigt siger, der hører til i fremtiden. Og dermed ting, som er rigtig svære at forudsige noget om og dermed planlægge. Jeg tror, at rigtig mange har perioder, hvor de tænker lidt mere over de store ting som liv og død, kærlighed, venskaber og andre store emner. Og så kan man måske godt få lidt kriller i maven, hvis man tænker på, at man ikke vågner i morgen, eller hvordan bliver jeg som mor, når jeg bliver voksen... Men jeg tænker, at det er kommet til at fylde for meget i dit liv, når du bliver bange for det og eksempelvis har svært ved at sove. Man kan godt prøve at styre sine tanker lidt – for eksempel kan man prøve at stoppe tankerne, når de begynder at løbe stærkt med de ting, du er bange for. Nogle begynder at tænke på noget andet, når de mærker de "dumme" tanker komme. Så er det godt at tænke på noget dejligt, noget der gør dig glad – hvad enten det er en hund, du kender eller noget dejlig mad eller en ferie, du engang har været på – lige meget hvad, bare det er nogle tanker, som kan få de andre tanker til at forsvinde. Tror du, det kunne være noget for dig? Andre synes, det er rart at lytte til musik, når de mærker de tanker – så prøver de at lytte koncentreret til musikken eller teksten i musikken, og dermed få fokus på det og ikke på tankerne. Det kunne måske også være en mulighed? Hvis du føler, at du ikke rigtig kan styre de tanker, og de samtidig gør dig bange eller utryg, så tænker jeg, om det vil være en god idé at tale med din mor om det, og I måske sammen kunne tale med jeres læge om det? Så kan du måske få noget hjælp, så du ikke skal bruge for meget energi på at være bange og bekymre dig. Du fortæller om din veninde ’k’, som du beskriver, har såret dig mange gange. Det lyder til at være et venskab, som både giver dig noget rigtig dejligt, men som samtidig også udfordrer dig og nogen gange gør det hele lidt svært... Er det rigtigt forstået? Og det er det, som kan være så svært ved venskaber, der går lang tid tilbage. Man har kendt hinanden i mange år og bare det, er der en tryghed i. Man får flere og flere gode minder og oplevelser sammen, og det gør venskabet endnu stærkere. Men i takt med at man bliver ældre, begynder man nogen gange også at forandre sin personlighed... Og så passer man måske ikke helt lige så godt sammen, men man prøver stadigvæk at være venner, fordi man har et ønske om at blive ved at være gode venner... Og nogle gange vokser man endnu mere fra hinanden, og så glider venskabet måske ud i sandet, mens andre i takt med at de bliver ældre kommer til at ligne hinanden igen, og dermed kan venskabet blomstre op igen. Og det er desværre ikke til at sige på forhånd, hvordan det kommer til at gå med det enkelte venskab. Kan du genkende noget af det i jeres venskab? At I måske i takt med at I er blevet ældre, hver især så har ændret jer lidt? Hvordan tror du, at jeres venskab kommer til at udvikle sig? Tror du, I kan nærme jer hinanden igen og blive endnu stærkere venner? Eller tænker du, at I er ved at blive for forskellige til, at det er det værd at kæmpe for? Du fortæller om de to andre piger ’C’ og ’L’ – er det nogle piger, du måske kunne prøve at lave nogle flere ting med? Kunne det være en mulighed for nogen nye venskaber? Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at sige fra over ’K’, når du samtidig synes, at hun er din eneste ven. Men jeg tænker, at det kan være rigtig vigtigt, at du er tro mod dig selv, og hvis du føler, at hun sårer dig eller gør dig ked af det, så er det okay at sige det til hende. Nogen gange får man mere respekt for de mennesker, som tør sige fra, og det kan så igen være med til, at man ikke sårer den person igen, kan du følge mig i det? Jeg kan desværre ikke love dig, at din veninde ikke sårer dig igen, selvom du får sagt fra overfor hende... Men jeg tror, at det kan give dig en ny fornemmelse i maven og måske en stolthedsfølelse, som du kan få god energi af i lang tid. Bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.